Marketingevent: promoot je organisatie met een event!

10 juni 2024
by
Joep

Elke organisatie wil natuurlijk een zo groot mogelijk bereik genereren. Zowel online als offline zetten bedrijven verschillende tools in om hun gewenste doelgroep te bereiken en te prikkelen. Tegenwoordig worden we overspoeld met campagnes, reclames en andere marketinginstrumenten. Onbewust negeren we een groot deel van deze reclames of kijken we juist heel kritisch naar sommige media. Simpelweg omdat het tegenwoordig zo veel is. Het is daarom voor een bedrijf belangrijk om creatieve oplossingen te verzinnen die opvallen bij de doelgroep. Hierdoor zullen zij de organisatie wèl onthouden en uiteindelijk overgaan tot de gewenste conversie. Een opkomende en creatieve vorm van marketing is het organiseren van evenementen!

Het verschil tussen een marketingevenement en bedrijfsfeest

Een marketingevenement is niet hetzelfde als een bedrijfsfeest. Een marketing event richt zich juist op de consument. Het ‘amuseren’ van de bezoekers draagt bij een aan positieve totaal ervaring en ondersteunt andere doelen van de organisatie, zoals conversie. Toch liever een bedrijfsfeest organiseren in plaats van een marketingevenement? Deze link verwijst naar een te gekke locatie en organisatie voor een bedrijfsfeest in Limburg!

Evenement als promotie

Een evenement inzetten als promotie behoort tot experience marketing. Experience biedt potentiele klanten de mogelijkheid om een product of dienst te ervaren. Hierdoor kunnen zij direct een relatie opbouwen met de organisatie en het aanbod. Goede klantrelaties leiden tot klant loyaliteit. Loyale klanten keren terug of promoten de organisatie, het product of de dienst. Daarnaast helpt een event bij het creëren van de gewenste associaties. Een goed voorbeeld is het merk RedBull. RedBull organiseert vele sport evenementen als marketing techniek. Echter, deze evenementen staan niet in het teken van de zoete energydrank, maar juist van de extreme sporten. RedBull wil geassocieerd worden met energie, passie, doorzettingsvermogen en kracht. Door deze evenementen te organiseren en hier zichtbaar aanwezig te zijn, leggen potentiële klanten de gewenste band met het merk.

marketingevenement in kasteel

Tips voor het organiseren van een evenement

Het organiseren van een evenement kost veel tijd, geld en inspanning. De angst om verlies te draaien, houdt bedrijven vaak tegen. Echter, een event kan juist zeer voordelig zijn voor een organisatie. Het biedt namelijk de kans om een blijvende indruk achter te laten bij potentiële klanten. Het is van belang dat het event past bij de organisatie om de juiste boodschap uit te stralen. Let daarom op het volgende:

  • Locatie: kies een locatie die past bij de organisatie. Voor bijvoorbeeld een winkel in watersportartikelen, is een evenementenlocatie aan het water zeer geschikt. Terwijl voor een restaurant van hoger segment of een makelaar, een landgoed of kasteel juist meer geschikt is. Een kasteel huren voor een feest? Bekijk dan ook eens deze locatie!
  • Spreek de juiste doelgroep aan: zowel voor eigen evenementen, als events om associaties te generen is het belangrijk de juiste doelgroep aan te spreken. RedBull kijkt naar haar eigen doelgroep en investeert in evenementen die dezelfde doelgroep aantrekken.
  • Investeer in zichtbaarheid: enkel het neerzetten van een event is niet voldoende. De organisatie dient duidelijk zichtbaar te zijn gedurende het evenement. Door bijvoorbeeld het zien van het logo terwijl bezoekers van leuke ervaringen genieten, wekt positieve gevoelens op met betrekking tot de organisatie. De zichtbaarheid kan al gemakkelijk door logos te drukken op T-shirts, bekers, borden, spandoeken e.d.
  • Laat bezoekers actief deelnemen: door de bezoekers van het event actief te laten deelnemen, ervaren ze daadwerkelijk de positieve aspecten van de organisatie en het bijbehorende aanbod. Laat ze gerechten proeven, apparaten uittesten, kleding passen of dingen zelf maken.

De zichtbaarheid wordt nog meer vergroot wanneer je deelneemt aan sociale media trends. Hierdoor kunnen bezoekers actief deelnemen door zelf content te maken. Gebruik unieke designs in de decoratie en maak #hashtacks. Bezoekers maken foto’s op deze speciale plekken. Bij het plaatsen taggen ze de organisatie waardoor de zichtbaarheid wordt vergroot.

Rense
Rense

Ik ben Rense, een journalist met een passie voor media en het laatste nieuws. Ik ben begonnen als een freelance journalist en heb sindsdien een aantal artikelen voor verschillende kranten geschreven, waaronder een paar voor de krant waar ik nu voor werk. Ik schrijf over een scala aan onderwerpen, zoals politiek, technologie, entertainment en cultuur. Ik schrijf ook regelmatig stukken over hoe de media onze samenleving beïnvloeden. Ik houd ervan om nieuwe ideeën en perspectieven te verkennen en deze vervolgens te delen met mijn lezers. Ik ben dan ook erg trots op de kennis en ervaring die ik heb opgedaan in de mediawereld.