
We zien het steeds vaker: gokreclames op sociale media. Veel Nederlanders maken gebruik van platforms als Facebook, Instagram, TikTok en X. Geen wonder dat er online gokaanbieders zijn die graag een graantje meepikken en proberen bezoekers te verleiden om eens een gokje te brengen aan het online casino. Daar is niet veel mis mee, want het is een leuke activiteit om te doen, als je jezelf in de hand weet te houden. Maar het maakt wel uit welke doelgroep de online gokbedrijven als target gebruiken.
In ieder geval zijn er steeds meer gokreclames op sociale media te vinden. Dit voor de binnenlandse online casino’s, maar je ziet ook regelmatig reclames voorbijkomen voor een Paysafecard casino buitenland. Veel mensen maken gebruik van social media en om die reden zijn de verschillende sociale platforms onderdeel geworden van de marketingstrategie. Waar de gokreclames vroeger vooral te zien waren op televisie en waren te horen op de radio, is social media tegenwoordig een van de belangrijkste manieren van adverteren geworden. De online casino’s en wedkantoren maken gebruik van gerichte advertenties en plaatsen regelmatig gesponsorde content. Bovendien kunnen influencers een online casino aanprijzen.
Op deze manier is het mogelijk om heel precies de online casino’s aan de man te brengen. Dankzij het gebruik van algoritmes op sociale media, is het mogelijk om reclame voor gokken te maken, speciaal voor degene die daar daadwerkelijk in geïnteresseerd is. Dit wordt gebaseerd op zoekgedrag en eerdere interacties. Daardoor is reclame maken via social media veel gerichter en effectiever dan met hagel schieten op de radio of televisie.
Er is veel animo voor online gokken. Om deze reden wordt er ook gebruikgemaakt van influencermarketing. Dit houdt in dat influencers over een product praten binnen hun video’s. Dat kan op allerlei manieren: grappig bedoelde filmpjes aan de hand van sketches of het simpelweg delen van ervaringen over een product. Bekende influencers op YouTube en andere social media werken soms samen met online gokbedrijven om hun diensten aan de man te brengen. Soms wordt een goksite expliciet genoemd en is meteen duidelijk dat het om een gokreclame gaat. In andere gevallen is er een subtielere benadering en delen influencers hun eigen positieve ervaringen met gokken en over casino’s.
Daarbij moeten de influencers zich wel aan de regels houden, zoals die in Nederland gelden. In ieder geval mag er geen reclame worden gemaakt voor de doelgroep van 18 tot 24 jaar. De reden is vrij eenvoudig: deze doelgroep is gemakkelijk te beïnvloeden en daardoor ook kwetsbaarder voor gokproblemen. Om deze reden proberen influencers en bedrijven op social media aan de hand van gebruikersprofielen zich vooral te richten op de oudere doelgroep. Op deze manier kunnen gokbedrijven verantwoord reclame maken, zonder in de problemen te komen.
Dat wil niet zeggen dat de politiek niet bezig is met het opstellen van nieuwe regels. Ook buiten Nederland zijn er strengere regels ingevoerd om kwetsbare groepen te beschermen. Denk bijvoorbeeld aan het verbieden van rolmodellen in de reclames. Bekende Nederlanders mogen geen reclame maken voor gokken. Maar sommige influencers zijn ook min of meer bekende Nederlanders en het kan lastig zijn om een streep in het zand te trekken. Om deze reden moeten influencers in de media zich ook melden bij het Commissariaat van de Media en de Reclame Code Commissie. Zij staan onder toezicht van deze instanties. Veel gokbedrijven zijn internationaal en kunnen aan de hand van buitenlandse accounts toch nog reclamemaken voor het online gokken. En het is vaak mogelijk om disclaimers te gebruiken.
De politiek is inmiddels zover dat het gokken in Nederland weer illegaal wil maken, maar dat is nooit een oplossing geweest. Om deze reden maken de gokbedrijven gebruik van algoritmes, om zo alleen mensen aan te spreken die ook echt een gokje willen wagen of dat al eens gedaan hebben. Daardoor worden mensen die nog nooit gegokt hebben, minder snel bereikt.
Of dat in de toekomst voldoende is voor de politiek, moet nog blijken. Gerichte advertenties zijn in Nederland niet verboden en om deze reden kunnen influencers en gesponsorde content nog niet aan banden worden gelegd. De overheden willen wel strengere regels opstellen voor gokreclames op sociale media. Denk bijvoorbeeld aan een volledig verbod voor influencers om nog reclame te maken voor gokken. Of in ieder geval de algoritmes zo aanpassen, dat jongeren en mensen met gokproblemen niet meer worden bereikt.
Een andere maatregel kan een voorlichtersrol zijn: de influencers en bedrijven op sociale media moeten dan niet alleen de voordelen, maar ook de nadelen benoemen.
Andere artikelen
© Nationale MediaSite 2006-2024