Merkbescherming in het digitale tijdperk zonder een torenhoge factuur

1 november 2025
by
admin

Nu steeds meer zich digitaal afspeelt en we onszelf midden in een digitale transformatie bevinden, wordt ook merkbescherming steeds belangrijker. Dus laten we eens onderzoeken wat dit precies inhoudt en uiteraard hoe je dit doet (onder meer via een domeinregistratie-strategie).

Wat valt er allemaal onder merkbescherming?

Officieel gezien is merkbescherming het registreren van een merk, om een exclusief gebruiksrecht te kunnen garanderen. Onder merkbescherming valt niet enkel het beschermen van een merknaam, maar ook een logo, een bepaalde kleurencombinatie en zelfs een eigen lettertype. 

Het beschermen van een merk via een professioneel merkbureau, zoals het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom, is echter omslachtig. Dus laten we eens kijken hoe je zelf een heel eind komt in deze digitale tijd.

Hoe kun je zelf je merk beschermen?

Zelf je merk beschermen is iets dat veel kleinere Nederlandse ondernemers doen. Houd er rekening mee dat je geen bedrijf mag starten onder een naam die al is opgenomen in het Handelsregister.

Is een domeinnaam registratie ingewikkeld? (Niet via Hostnet)

Het registreren van een domein is een goede manier om je merk te beschermen, bijvoorbeeld door het registreren van jouw merknaam, inclusief een .nl, .com of .org extensie. Via Hostnet kun je dit eenvoudig onderzoeken, via de domeinnaam-checker van dit Hostingbedrijf. Zo zie je meteen of een domeinnaam nog vrij is en met welke extensies.

Veel mediabedrijven investeren in uitgebreide domeinnaam registratie om hun merk online te beschermen. Denk aan het vastleggen van meerdere extensies, op basis van de markten waar de onderneming actief is. Via Hostnet kun je namelijk allerlei extensies vastleggen, van andere landen of bijzondere zoals .eu of .shop.

Wat kost domeinregistratie?

De kosten van een domeinnaam variëren, wat afhankelijk is van verschillende factoren. Gewilde domeinnamen zijn vaak duurder, wat ook geldt voor bekendere extensies. Je kunt echter al een .nl domein registreren vanaf tien cent (actie van Hostnet).

De reden dat veel bedrijven meteen meerdere domeinen claimen, is omdat het een goedkope methode is van merkregistratie. Zeker ten opzichte van de bescherming van een merk via een professioneel merkbureau. Met als bijkomend voordeel dat je bij Hostnet per jaar betaalt en je indien gewenst een domeinnaamregistratie ook weer kunt opzeggen. Bedrijven zitten zo nooit langer dan een jaar aan een domein vast.

Ken jij deze andere domeinnaam-strategie voor merkbescherming al?

Een domeinnaam-strategie kan dus helpen bij het optimaal beschermen van een merknaam, waarbij je dus meerdere domeinnamen vastlegt bij Hostnet. Dit kunnen verschillende extensies zijn voor dezelfde naam, zoals een domeinnaam per land. Een andere strategie is het registreren van diverse verschillende domeinnamen, die een merk op een andere manier in de markt zetten. 

Dit is een strategie die veel door start-ups wordt ingezet, als het nog niet duidelijk is welke aanpak het beste werkt. Zo kun je per domein een andere doelgroep aanspreken, met een eigen unieke domeinnaam die past bij de marketingmethode die je gaat inzetten. Denk aan een speelse domeinnaam met de extensie .biz (om extra op te vallen) en een korte domeinnaam waarin de merknaam duidelijk naar voren komt met een .nl extensie (voor meer duidelijkheid).

Interesse in meer artikelen die gaan over digitale oplossingen voor bedrijven? Lees dan ook dit blog over digitalisering en efficiëntie.

Foto van Rense
Rense

Ik ben Rense, een journalist met een passie voor media en het laatste nieuws. Ik ben begonnen als een freelance journalist en heb sindsdien een aantal artikelen voor verschillende kranten geschreven, waaronder een paar voor de krant waar ik nu voor werk. Ik schrijf over een scala aan onderwerpen, zoals politiek, technologie, entertainment en cultuur. Ik schrijf ook regelmatig stukken over hoe de media onze samenleving beïnvloeden. Ik houd ervan om nieuwe ideeën en perspectieven te verkennen en deze vervolgens te delen met mijn lezers. Ik ben dan ook erg trots op de kennis en ervaring die ik heb opgedaan in de mediawereld.