Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Zoolander 2 (2016)

Zoolander 2

In 2001 maakte de wereld kennis met Derek Zoolander, een mannelijk model dat bekend stond om de ?Blue Steel?, zijn speciaal voor de camera bedachte blik en zijn domme uitspraken. Zoolander werd bedacht en gespeeld door Ben Stiller,

The Witch ? The VVitch (2015)

The Witch

In ?The Witch? (ook bekend als ?The VVitch? of voluit ?The Witch: A New England Folktale?) volgen we een diepgelovige koloniale familie die de puriteinse gemeenschap waarvan ze jarenlang deel heeft uitgemaakt gedwongen verlaat om in de

El olivo (2016)

El olivo

Liefde voor bomen kan heel wat teweegbrengen. Dat zagen we al in de Spaanse komedie ?Kiki, el amor se hace?, nu zien we het opnieuw in ?El olivo?. In deze Spaanse speelfilm verkoopt een plattelandsfamilie haar 2000 jaar oude olijfboom,

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. X + Y

TOP 2. While We're Young

TOP 3. Mission: Impossible - Rogue Nation

TOP 4. Paradise Trips

TOP 5. The Man from U.N.C.L.E.

FLOP 1. Self/less

Recent verschenen interviews
Nicolas Winding Refn over The Neon Demon
'Goed of slecht bestaan niet in mijn wereld' The Neon Demon van Nicolas Winding Refn is een kleurrijke combinatie van horror- en coming of age-film. Bij de première in Cannes gingen voor- en tegenstanders met elkaar op de vuist. 'Prima! Dat is de functie van kunst!'

Nieuwe serie: Marcella
Van de maker van The Bridge Ja, de detective in Marcella is inderdaad een beetje instabiel, vertelt bedenker Hans Rosenfeldt. The Bridge-schrijver over Engels-Zweedse verschillen, zijn vrouwelijke personages en kijkersrespons.

nu.nl - Film
Deze films gaan deze week in première
NU.nl recenseert een selectie van films die vanaf deze week in de bioscoop te zien zullen zijn.

Patrick Stewart heeft de hoofdrol in The Green Room
Acteur Patrick Stewart is gestrikt voor de hoofdrol in de film The Green Room.

Keanu Reeves baalt van gebrek aan grote rollen
Keanu Reeves vindt het jammer dat hij de laatste jaren minder wordt gevraagd voor grote films.

Meryl Streep stort zich op operazangeres
Meryl Streep gaat operazangeres Florence Foster Jenkins, beroemd om haar hoogmoed, spelen in een biopic van Stephen Frears.

Amerikaanse versie The Bridge keert niet terug
De Amerikaanse televisieserie The Bridge keert niet terug voor een derde seizoen.

filmnieuws.nu -
Onderzoekers maken 3d-scherm dat zonder brillen werkt (filmtotaal)
Onderzoekers van het MIT en Israëlische Weizmann Institute hebben een 3d-techniek ontwikkeld waarbij er geen bril nodig is. Het onderzoek staat nog in de kinderschoenen, maar zou er in de toekomst toe kunnen leiden dat 3d-films minder belastend zijn om naar te kijken in de bioscoop. Het verdwijnen van de 3d-bril is daarnaast fijn voor de brildragende kijker.

Regisseur Jeroen Mol naar In Case of Fire & Roundabout Content (adformatie)
Filmproductiebedrijf In Case of Fire neemt een nieuwe regisseur aan. Het bedrijf maakte samen met Jeroen Mol een campagne voor Warchild en dat beviel zo goed, dat de directie besloot om permanent met de regisseur samen te werken. Mol gaat bij In Case of Fire tv-commercials regisseren. Daarnaast wordt hij creatief directeur bij het zusterbedrijf Roundabout Content.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
The Neon Demon
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (4 stemmen)
USA/F/DK 2016. Drama van Nicolas Winding Refn. Met oa Elle Fanning, Christina Hendricks, Keanu Reeves, Jena Malone en Karl Glusman. Barokke mix van horrorthriller en coming of age-verhaal over de zestienjarige Jesse (Fanning), die naar Los Angeles komt om het te maken als model. Daar treft ze een plastic wereld aan vol wellustige mannen en jaloerse vrouwen. En iedereen heeft het op haar voorzien, omdat Jesse 'that thing' heeft, dat onbeschrijflijke iets waardoor ze ver boven iedereen uitstijgt. Zoals elke film van Refn (regisseur van onder meer Valhalla Rising en Drive) geen al te subtiele film, maar vol onvergetelijke beelden en zonder meer een belevenis.

The Red Turtle
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (9 stemmen)
F/J 2016. Animatie van Michaël Dudok de Wit. Man spoelt aan op onbewoond tropisch eiland en doet wanhopige pogingen daar weg te komen. Maar telkens als hij wil ontsnappen wordt hij tegengehouden door een enorme rode zeeschildpad. De magisch-realistische animatiefilm The Red Turtle is de eerste internationale co-productie van de gerenommeerde Japanse animatiestudio Ghibli (Prinses Mononoke, Spirited Away). Bedacht en gemaakt door de Nederlander Michaël Dudok de Wit, wiens Oscarwinnende Father & Daughter (2000) en grote hit was onder de oprichters van Ghibli. Net als in die korte animatiefilm (8 minuten) wordt er in The Red Turtle (80 minuten) geen woord gesproken. Maar de film verveelt geen seconde.

Liza, the Fox-Fairy
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (4 stemmen)
H 2015. Romantische komedie van Károly Ujj Mészáros. Met oa Mónika Balsai, Szabolcs Bede Fazekas en David Sakurai. Romantisch sprookje uit Hongarije over de wereldvreemde Liza, die wanhopig op zoek is naar de juiste man. Haar toch al lastige zoektocht wordt bijna onmogelijk gemaakt door de jaloerse Japanse geest Tomy Tani, die alle mannen in haar omgeving ombrengt. Kleurrijk, droogkomisch, en uitermate sympathieke film van de debuterende regisseur Mészáros werd vele malen onderscheiden op festivals. Onder andere op het Imagine Film Festival, waar hij in 2015 de Zilveren Méliès voor Beste Film won. In de bioscoop wordt de film voorafgegaan door de korte Nederlandse animatiefilm Edmond (4 sterren) van Nina Gantz.

Finding Dory
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (1 stemmen)
USA 2016. Animatie van Andrew Stanton en Angus MacLane. Waardige opvolger van Pixars animatie-topper Finding Nemo (2003), waarin tropische vis Dory - die met het kortetermijngeheugen van vijf seconden - een zoektocht start naar haar verloren ouders. Een slim opgebouwd, spectaculair avontuur volgt, dat niet alleen door de oceaan maar ook door de verschillende afdelingen van het fictieve Marine Life Institute leidt. Meest onderscheidend onder ettelijke geinige nieuwe figuren is de kregele meesterverstopper octopus Hank. Een aanstekelijk pleidooi voor impulsiviteit met vermakelijke dialogen, dierenweetjes en oneliners (Dory tegen zichzelf: 'Don't be such a Dory, Dory!').

Ma Loute
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (4 stemmen)
F/D 2016. Komedie van Bruno Dumont. Met oa Fabrice Luchini, Juliette Binoche, Valeria Bruni Tedeschi, Brandon Lavieville en Raph. De noordkust van Frankrijk, 1910. De Bruforts zijn arme mosselrapers en de Van Peteghems aristocraten. Hun gescheiden werelden komen samen als de oudste zoon van de Bruforts, Ma Loute, verliefd wordt op Billie Van Peteghem, een meisje dat zich af en toe verkleedt als jongen (of andersom, dat laat Dumont bewust in het midden). Ma Loute is - na de tv-serie P'tit Quinquin (2014) - de tweede keer dat de strenge arthousefilmer Dumont zich vol overgave stort op een klucht. De film gaat regelmatig over de rand van de 'goede smaak', maar is veel subversiever (en dus interessanter) dan de gemiddelde klucht.

Les ogres
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (3 stemmen)
F 2015. Drama van Léa Fehner. Met oa François Fehner, Marion Bouvarel, Marc Barbé, Adèle Haenel en Lola Dueñas. Bitterzoet drama over het reizende theatergezelschap Davaï heeft oog voor vrijwel alle leden, maar zoomt in op de dominante directeur François en diens vrouw Marion (gespeeld door Fehners echte ouders) en de huwelijkscrisis die ze doormaken. De film is energiek, soms op het chaotische af, en meer een aaneenschakeling van gebeurtenissen dan een vastomlijnd verhaal, maar de kleurrijke personages zijn levensecht en weten altijd te boeien. Met ruim twee uur wel iets te lang. Desondanks: winnaar van VPRO's eerste Big Screen Award op IFFR 2016.

K.U.T-Site

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden