Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant

Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Prijsvraag DVD The Missing Picture (2013)

Prijsvraag The Missing Picture

Op 17 april 1975 bezetten de communistische troepen van de Rode Khmer de Cambodjaanse hoofdstad Phnom-Penh. Ze installeerden een dictatuur van angst en meedogenloze onderdrukking. Scholen, banken, horeca- gelegenheden werden gesloten. Burgers werden hun huizen uitgejaagd en ondergebracht in werkkampen, individuen werden letterlijk nummers, martelingen en executies waren de gangbare strafmaat voor iedereen die tegen het partijbeleid inging. Zelfgemaakte klei-figuurtjes van beeldhouwer Sarith Mang, diorama's en found footage- archiefbeelden zijn de 'missing pictures' waarmee Panh verslag doet van zijn jeugd en de ervaringen van zijn familie

Kleine Nicolaas gaat op vakantie ? Les vacances du petit Nicolas (2014)

Kleine Nicolaas gaat op vakantie

In Nederland kennen we de Fransman René Goscinny vooral als schrijver van Astérix (samen met Uderzo) en Lucky Luke (samen met Morris). In zijn vaderland kennen velen echter ook de avonturen van de Kleine Nicolaas, die Goscinny tussen 1956 en 1964 schreef onder het pseudoniem ?Agostini?. De boeken werden van animaties voorzien door illustrator Jean-Jacques Sempé. Nicolaas is een jongen van een jaar of acht, die met zijn vriendjes allerlei avonturen beleefd. Hoewel de boeken in eerste instantie voor kinderen zijn geschreven, zit er een onderliggende humor in die doorgaans alleen door volwassenen wordt begrepen. Daardoor spreken de verhalen van de Kleine Nicolaas

Helium (2014)

Helium

De talentvolle regisseur Eché Janga geeft nadrukkelijk zijn visitekaartje af met 'Helium', een sfeervol en gestileerd portret van de crimineel Frans Weeling (Hans Dagelet) en wat hij doormaakt in zijn leven als hij tijdelijk moet onderduiken. Frans is net

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. Boyhood

TOP 2. Dawn of the Planet of the Apes

TOP 3. Under the Skin

TOP 4. Maps to the Stars

TOP 5. The Raid 2: Berandal

FLOP 1. The Philosophers

Recent verschenen interviews
Het blijft toch je broer
Tom & Matt Berninger over Mistaken for Strangers Matt Berninger van indierockband The National vroeg zijn broer Tom, net van de filmacademie, mee op toernee. Tom faalde als roadie, maar filmde wel een unieke documentaire bij elkaar: Mistaken for Strangers.

Lieve jongens
Robin Campillo over Eastern Boys Eastern Boys is de tweede film van Robin Campillo (Les revenants). Een mengelmoes van sociaal-realisme, liefdesdrama en thriller over een groepje Oost-Europese illegale jongeren en de homoseksueel Daniel.

nu.nl - Film
Gerijpte Jude Law krijgt betere rollen
Jude Law vindt dat hij naarmate de jaren verstrijken betere rollen aangeboden krijgt.

Bro's before Ho's naar overzeese festivals
De Nederlandse komedie Bro's before Ho's is geselecteerd voor een handjevol filmfestivals in de Verenigde Staten en Canada.

Regisseur maakt nieuwe The Mummy-film minder eng
Alex Kurtzman gaat de nieuwe The Mummy-film regisseren. De film wordt volgens ingewijden een stuk minder eng dan de eerder verschenen films.

Filmmaker Robert L. Drew (90) overleden
De Amerikaanse film- en documentairemaker Robert L. Drew is woensdag overleden. Dat meldden Amerikaanse media.

Nederlandse regisseur maakt 'Godard-bier'
Twee Nederlandse regisseurs hebben zelf bier gemaakt dat geïnspireerd is op de klassieker À Bout de Souffle van regisseur Jean-Luc Godard.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
Boyhood
cinema.nl 5.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (2 stemmen)
USA 2014. Drama van Richard Linklater. Met oa Ellar Coltrane, Patricia Arquette, Ethan Hawke en Lorelei Linklater. Tijd speelt een hoofdrol in het werk van regisseur Linklater. Hij maakte films die zich afspelen in realtime (Tape) of 24 uur (Dazed and Confused) en liet personages terugkeren in meerdere films. Boyhood is een logische volgende stap. De opnames van dit ultieme coming of age-drama, over de schooljaren van een heel gewone Amerikaanse jongen, duurden twaalf jaar. Tussen 2002 en 2014 kwamen cast en crew jaarlijks samen om een nieuw hoofdstuk te filmen. Het resultaat, waarin we hoofdrolspeler Coltrane letterlijk zien opgroeien van snotneus tot volwassene, is een zeldzaam aangrijpende filmervaring. Juist omdat de grootse opzet zo bescheiden is uitgewerkt.

Heli
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (3 stemmen)
MEX/NL/D/F 2013. Drama van Amat Escalante. Met oa Armando Espitia, Andrea Vergara, Linda González en Juan Eduardo Palacios. De jonge, doodgoeie Heli vindt een partij cocaïne in de watertank op zijn huis. Hij besluit het spul weg te spoelen. De volgende dag wordt de voordeur ingebeukt door mannen die gekleed gaan in politie-uniformen. Vader wordt zonder pardon neergeknald, Heli en zusje Estela worden afgevoerd. Mexicaan Escalante (Sangre, Los bastardos) schetst met deze indringende, aardedonkere wraakfilm een vreselijk beeld van zijn vaderland. Het geweld komt van alle kanten en is niet te stoppen. Alles en iedereen is corrupt. Het kwam hem op veel kritiek te staan, maar er was ook lof: in Cannes werd Escalante vorig jaar bekroond als beste regisseur.

The Homesman
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (2 stemmen)
USA/F 2014. Western van Tommy Lee Jones. Met oa Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Miranda Otto, John Lithgow en Sonja Richter. Omdat hun echtgenoten te laf en egoïstisch zijn, werpt de alleenstaande pioniersvrouw Mary Bee Cuddy (Swank) zich maar op om drie dolgedraaide vrouwen naar de beschaafde wereld te brengen, waar ze beter verzorgd kunnen worden. Ze wordt daarbij geholpen door de opportunistische uitvreter George Briggs (Jones). The Homesman is een ongewone western die regelmatig van toon wisselt - van sentimenteel naar burlesk naar ronduit griezelig - maar altijd blijft boeien en gaandeweg zelfs gaat ontroeren.

Mistaken for Strangers
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (2 stemmen)
USA 2013. Documentaire van Tom Berninger. Met oa Tom Berninger, Matt Berninger en Bryce Dessner. In 2010 vroeg Matt Berninger, frontman van Amerikaanse indie-rockband The National, zijn negen jaar jongere broer Tom mee als roadie op wereldtournee. Dat Tom meer van metal hield dan de 'pretentieuze bullshit' van Matts band, moest geen problemen opleveren. Toms onhandigheid bleek wel problematisch: na ruim een half jaar werd hij ontslagen. Gelukkig had Tom alles gefilmd, met deze bijzonder amusante docu als gevolg, die hier en daar een Spinal Tap-achtige hilariteit bereikt, maar uiteindelijk ook ontroert. Derhalve niet alleen leuk voor fans van The National.

Oorlogsgeheimen
cinema.nl 4.0 sterren
NL 2014. Jeugdfilm van Dennis Bots. Met oa Maas Bronkhuyzen, Joes Brauers, Pippa Allen, Nils Verkooijen en Loek Peters. Dennis Bots (Achtste-groepers huilen niet) laat de beelden spreken in deze strakke verfilming van de jeugdroman van Jacques Vriens, over de vriendschap van twee jongens in een Limburgs dorp, die in bezettingstijd onder druk komt te staan. Een verhaal over geheimen, maar niet alleen voor de Duitsers. Kunnen ouders hun kinderen nog wel vertrouwen, en kinderen hun ouders? Oorlogsgeheimen is een scherp gesneden avontuur dat zowel hier als over de grenzen nog wel eens flink in de prijzen kan vallen.

How to Train Your Dragon 2
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (1 stemmen)
USA 2014. Animatie van Dean DeBlois. Vijf jaar na de gebeurtenissen in deel één zijn de ooit vijandig geachte draken volledig geïntegreerd in het Vikingendorp van hoofdpersoon Hiccup (Hikkie in de Nederlandse versie: Hoe tem je een draak 2). Nu er massaal op de beesten wordt gevlogen, doen de helden steeds nieuwe ontdekkingen, zoals een grot vol onbekende drakensoorten en een gevaarlijke nieuwe vijand. Tweede deel in de DreamWorks-animatiereeks naar de boeken van Cressida Cowell is wederom een erg geslaagde familiefilm, vol spectaculaire 3D-beelden en aangename humor. Alleen de langgerekte, luidruchtige finale doet wat obligaat aan.

Recent verschenen filmrecensies
Dodelijke noten
Blackmail van Eugenio Mira In tegenstelling tot de concertpianist in zijn film, heeft regisseur Eugenio Mira bepaald niet het beste materiaal om mee te werken. Toch weet de Spanjaard van een belachelijk verhaal een vermakelijke en bij tijden zelfs spannende b-thriller te maken, verpakt in een wervelwind van beeld en geluid.

Topcrimineel met existentiële crisis
Helium van Eché Janga Topcrimineel Frans Weeling (49) duikt samen met twee kompanen onder op winters Texel. In een verlaten vakantiepark kaarten ze wat. Ze bezoeken een sauna en dineren in een sterrenrestaurant. En verder gebeurt er niets. Tot de boot hen weer terugbrengt naar het vasteland.

Keurig onschuldige, bontgekleurde kinderfilm
Kleine Nicolaas gaat op vakantie van Laurent Tirard Zon, zee, strand en bonte kleuren zijn de ingrediënten van Laurent Tirards tweede bewerking van de avonturen van kleine Nicolaas, naar de populaire Franse kinderboekenreeks uit de jaren zestig. Het vervolg liet op zich wachten, want de Fransen smulden van het eerste deel, dat vijf jaar geleden 45 miljoen euro opbracht.

K.U.T-Site

Labyrinthus
De Vlaming Douglas Boswell liep voor het eerst in de kijker met de mooie kortfilm Romance, waarna hij jammer genoeg aan de slag ging als televisieregisseur ...

Palo Alto
James Franco is zo'n beetje van alle markten thuis. Palo Alto is de filmbewerking van een kortverhaal van zijn hand, dat hij zelf ook nog eens mee produceerde en waarin hij een rol vertolkt. Bovenal is deze ...

Under the Skin
Het bijzonder atmosferische Birth was als opvolger van de gangsterprent Sexy Beast een enorme bevestiging van het talent van Jonathan Glazer. Lichtjes frustrerend dan ook voor...

The Raid 2: Berandal
Het productieproces van Gareth Evans’ The Raid verliep helemaal anders dan hij verwachtte. Het originele script bleek te groot te zijn voor de beschikbare financiële middelen, dus besloot h...

Bad Neighbours
Een filmfan leeft meestal van een gedoseerd dieet: tussen een etherisch drama of een intense thriller mag gerust een domme komedie zitten. Zeker wanneer er een R-rated-label opplakt - niet geschikt voor jonger dan 16 - b...

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden