Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Bibi & Tina (2014)

Bibi & Tina

In Nederland is ze nog niet zo bekend, maar bij onze Oosterburen hebben de kinderen die er mee opgegroeid zijn hoogstwaarschijnlijk zelf al kinderen in de doelgroep? Bibi Blocksberg, tienerheks, maakte haar debuut in een hoorspel

Prijsvraag Kurai Kurai (2014)

Prijsvraag Kurai Kurai

Het speelfilmdebuut van documentairemaker en fotografe Marjoleine Boonstra is een visuele roadmovie door de uitgestrekte steppen van KirgiziŽ. 'Kurai Kurai' is een mythe in een modern jasje, in een onbekend land waar andere regels gelden. Een land dat gekenmerkt wordt door verlaten landschappen, de wind en vooral de aldoor rollende ?kurai?: wispelturige steppentuimelaars vol raadselachtige verhalen. Eerder maakte Marjoleine Boonstra al de prachtige documentaire 'Among Horses and Men' en die DVD kun je winnen. Doe je mee?

Les combattants (2014)

Les combattants

Opposites attract, dat weet iedereen. Dus wekt het geen verbazing wanneer een gevoelige ziel verliefd wordt op een hardhandige lomperik. Opmerkelijker is het wanneer die gevoelige ziel Arnaud heet en de lomperik Madeleine.

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. Inherent Vice

TOP 2. Whiplash

TOP 3. A Most Violent Year

TOP 4. Loin des hommes

TOP 5. Kingsman: The Secret Service

FLOP 1. Charlie Mortdecai

Recent verschenen interviews
American Crime
Schrijver John Ridley over zijn nieuwe serie Op televisie brengen we dingen vaak terug tot zwart of wit, zowel figuurlijk als letterlijk. American Crime-schrijver John Ridley is er klaar mee en wil het ons juist zo moeilijk mogelijk maken.

Mokerslag
Interview: Alix Delaporte over Le dernier coup de marteau Iets zeggen zonder het te zeggen: het Franse familiedrama Le dernier coup de marteau heeft het tot een kunst verheven. Regisseur Alix Delaporte: ?Ik houd van de combinatie, van zwaar en mooi.?

nu.nl - Film
Deze films gaan deze week in premiŤre
NU.nl recenseert een selectie van films die vanaf deze week in de bioscoop te zien zullen zijn.

Patrick Stewart heeft de hoofdrol in The Green Room
Acteur Patrick Stewart is gestrikt voor de hoofdrol in de film The Green Room.

Keanu Reeves baalt van gebrek aan grote rollen
Keanu Reeves vindt het jammer dat hij de laatste jaren minder wordt gevraagd voor grote films.

Meryl Streep stort zich op operazangeres
Meryl Streep gaat operazangeres Florence Foster Jenkins, beroemd om haar hoogmoed, spelen in een biopic van Stephen Frears.†

Amerikaanse versie The Bridge keert niet terug
De Amerikaanse televisieserie The Bridge keert niet terug voor een derde seizoen.†

filmnieuws.nu -
Dirk Zeelenberg de boer op met Pierre Bokma-serie (mediacourant)
Dirk Zeelenberg heeft een tv-dramaserie met Pierre Bokma in de hoofdrol ontwikkeld. Zeelenberg doet er alles aan om de serie aan een tv-zender te verkopen. ?Ik heb een televisieserie ontwikkeld met Pierre Bokma in een hoofdrol en ik zou willen dat die verkocht wordt. Het ligt nu bij de omroepen. Aangezien ik Pierre onwijs bewonder, hoop ik dat de serie er ook echt komt?, zegt de acteur.

Lichte groei aantal bezoekers Vlaamse film (vaf)
In 2014 gingen er 2.650.753 bioscoopbezoekers naar een Belgische film kijken. Vlaamse (co)producties namen hiervan meer dan 75% (2,045m) voor hun rekening. In vergelijking met 2013 groeide het aantal Belgische bezoekers voor Vlaamse films licht met 50.093. Belgische films brachten vorig jaar ongeveer 310 prijzen en vermeldingen mee naar huis, waarvan er meer dan 60% (190) naar Vlaamse titels gingen. Deze en andere cijfers worden vandaag [27 april 2015] bekendgemaakt tijdens de presentatie van het VAF Jaarverslag 2014.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
Jimi: All Is by My Side
cinema.nl 4.0 sterren
GB/IER/USA 2013. Biografie van John Ridley. Met oa Andrť Benjamin, Hayley Atwell, Imogen Poots en Ruth Negga. De chronologie van deze magnifieke Hendrix-biopic is losjes die van 1966-1967, toen Hendrix (mooi dromerig vertolkt door Andrť Benjamin) zichzelf Jimmy James noemde en in een New Yorkse club gespot werd door Linda Keith, de toenmalige vriendin van Keith Richards. Regisseur Ridley creŽert een soort stream of consciousness door muziek en beelden te mixen, waardoor je kunt meebewegen op de golflengte van Jimi Hendrix. Een prachtige ziel die alleen toegankelijk was via zijn muziek.

Atlantic.
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 2.0 sterren (3 stemmen)
NL/B/D/F/MAR 2014. Drama van Jan-Willem van Ewijk. Met oa Fettah Lamara, Thekla Reuten, Jan-Willem van Ewijk en Mourad Zaoui. De 32-jarige Marokkaan Fettah (Lamara) besluit illegaal naar Europa te gaan? op zijn surfboard. In flashbacks krijgt de kijker brokjes informatie over het waarom van deze zware en eenzame tocht over de Atlantische Oceaan. Prachtige, dromerige en melancholieke film van oud-vliegtuigbouwer/bankier Van Ewijk, die in 2006 debuteerde met Nu. (ook al een film met een punt in de titel). Atlantic. is de eerste film van hoofdrolspeler Lamara, die - hoe toevallig - goed kan windsurfen en woont in het kustplaatsje Moulay, waar de film zich afspeelt. Hij speelt nog net niet zichzelf, maar veel scheelt het niet.

It Follows
cinema.nl 4.0 sterren
USA 2014. Horrorfilm van David Robert Mitchell. Met oa Maika Monroe, Olivia Luccardi, Keir Gilchrist en Jake Weary. Met simpele maar originele en goed uitgewerkte ideeŽn levert regisseur David Robert Mitchell een gelaagde en intelligente horrorfilm af. Jays kersverse vriendje geeft haar met hun eerste vrijpartij een vloek cadeau, waardoor ze vanaf dat moment altijd achtervolgd zal worden door een van gedaante wisselende entiteit die haar wil doden. Dromerige beelden van Detroitse buitenwijken in verval, een Carpenter-esque synthesizer-soundtrack, zenuwslopend trage achtervolgingen en wat goed geplande schrikmomenten zorgen voor een beklemmend gevoel dat je nog lang achtervolgt.

Next Goal Wins
cinema.nl 4.0 sterren
GB 2014. Documentaire van Mike Brett en Steve Jamison. Alle officiŽle wedstrijden die het voetbalelftal van het piepkleine eilandje Amerikaans-Samoa tot 2011 speelde werden verloren. Ze scoorden niet eens een doelpunt. Totdat Nederlander Thomas Rongen ze komt trainen en coachen. De geboren Amsterdammer is niet alleen fantastisch voor het team, maar ook ideaal voor de documentaire. Hij is gevat, open en direct. Veel meer moet je vooraf aan de film ook niet weten, want de timing van de makers van deze feelgood-docu is zo goed dat Next Goal Wins niet alleen lief, ontwapenend en inspirerend is, maar ook heel spannend.

Frank
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (5 stemmen)
GB/IER/USA 2014. Komedie van Lenny Abrahamson. Met oa Michael Fassbender, Domhnall Gleeson, Maggie Gyllenhaal, Scoot McNairy en Tess Harper. Deze speels-anarchistische biografie van de Engelse stand-up comedian/muzikant Chris Sievey (1955-2010), alias Frank Sidebottom, mag volgens de regisseur geen biografie heten. Maar eigenlijk is Frank de moeder van alle biografieŽn. Hoofdrolspeler Michael Fassbender zei na het lezen van het script dat hij nog nooit zoiets had gelezen - en niet alleen omdat hij het grootste deel van de film met een enorm masker van papier-machť op zijn kop loopt. Min of meer centraal staat een jaarlange, bizarre opnamesessie van Sieveys indieband op het platteland.

Le dernier coup de marteau
cinema.nl 4.0 sterren
F 2014. Drama van Alix Delaporte. Met oa Romain Paul, Clotilde Hesme, Grťgory Gadebois en Candela PeŮa. De doodzieke Nadia en haar dertienjarige zoon Victor wonen net even buiten Montpellier in een caravan. Victor heeft zijn vader (een beroemde dirigent) nooit gekend, maar daar komt verandering in wanneer die naar Montpellier komt voor de uitvoering van Mahlers Zesde Symfonie. Dit intelligente Franse drama gaat over de dood, armoede en gebroken gezinnen, maar is zo'n beetje het tegenovergestelde van een tearjerker. Filmmaakster Alix Delaporte doet juist haar uiterste best om op de heftigste momenten niet aan onze tranen te trekken. Juist dan houdt ze de emoties klein en ingehouden. En dan komen die tranen natuurlijk toch.

K.U.T-Site

Inherent Vice
Na zijn grote triomf, There Will Be Blood leek het wel alsof Paul Thomas Anderson zich wilde heruitvinden door te experimenteren met de grenzen van het narratie...

Selma
Dat doorsnee films als The Imitation Game en The Theory of Everything genomineerd werden voor een Oscar en het tr...

It Follows
Seks en dood gaan zowat hand in hand bij horrorfilms. Als je maagd bent, is de kans groot dat je het einde van de film haalt. Maar wie toegeeft aan de vleselijke lusten, is zo goed als gedoemd een lugubere dood te sterve...

BIFFF 2015 - 33ste Brussels International Fantastic Film Festival
Voor de derde maal op rij is het BOZAR de trekpleister voor de liefhebbers van de fantastische film. Van 7 tot en met 19 vindt hier immers de 33ste editie van het Brussels International Fantastic Film Festival Plaats. Op het programma: meer dan hond...

Run All Night
Run All Night is na Unknown en Non-Stop de derde samenwerking tussen Liam Neeson en de Spaanse cineast Jaume Collet-Serra en is opni...

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden