Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Men & Chicken-Mænd & høns (2015)

Men & Chicken

Wij Nederlanders voelen verwantschap met het weerbarstige volkje der Denen, net als wij gebruikmakend van een stokoude miniatuurdemocratie in een welvarende uithoek van het Europese continent. Dat schept een band. Vraagtekens

Problemski Hotel (2015)

Problemski Hotel

Welkom in Problemski Hotel. Welkom in minstens 34 talen. Het zijn de talen van de asielzoekers die in dit hotel verblijven, wachtend op een volgende stap in hun verblijfsprocedure, een terugvlucht naar het land van herkomst of een

Jem and the Holograms (2015)

Jem & The Holograms

?Jem? was een tekenfilmserie die midden jaren tachtig, jaren voor de Spice Girls ermee kwamen, al een hoge dosering girl power bevatte. De door speelgoedgigant Hasbro geïnitieerde serie was verrassend goed en de catchy tune kan nog altijd door velen worden nagezongen. Meer dan dertig jaar later is er eindelijk de speelfilm, al is het door Ryan Landels geschreven scenario slechts losjes gebaseerd op het originele idee. Jerrica Benton woont samen met haar zus Kimber en stiefzussen Shana en Aja bij haar tante Bailey. De vader van Jerrica en Kimber is overleden en Jerrica heeft het daar nog altijd moeilijk mee.

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. X + Y

TOP 2. While We're Young

TOP 3. Mission: Impossible - Rogue Nation

TOP 4. Paradise Trips

TOP 5. The Man from U.N.C.L.E.

FLOP 1. Self/less

Recent verschenen interviews
Monic Hendrickx over telefilm Hope
Drama gebaseerd op affaire-Heleen Mees Zes nieuwe, voor televisie gemaakte speelfilms. De eerste, Hope, is geïnspireerd door de affaire-Heleen Mees. Monic Hendrickx speelt de hoofdrol. Wat voor vrouw zet ze neer?

Lucile Hadzihalilovic over ?tedere horrorfilm? Évolution
Steeds dieper de droom in In haar ?tedere horrorfilm? Évolution volgt Lucile Hadzihalilovic een groepje jongetjes die met hun moeders op een eiland leven. ?Jongens alleen met hun moeder is verontrustender. Helemaal als ze ook nog zwanger kunnen worden.?

nu.nl - Film
Deze films gaan deze week in première
NU.nl recenseert een selectie van films die vanaf deze week in de bioscoop te zien zullen zijn.

Patrick Stewart heeft de hoofdrol in The Green Room
Acteur Patrick Stewart is gestrikt voor de hoofdrol in de film The Green Room.

Keanu Reeves baalt van gebrek aan grote rollen
Keanu Reeves vindt het jammer dat hij de laatste jaren minder wordt gevraagd voor grote films.

Meryl Streep stort zich op operazangeres
Meryl Streep gaat operazangeres Florence Foster Jenkins, beroemd om haar hoogmoed, spelen in een biopic van Stephen Frears.

Amerikaanse versie The Bridge keert niet terug
De Amerikaanse televisieserie The Bridge keert niet terug voor een derde seizoen.

filmnieuws.nu -
Polemiek: ?Uit het diepe dal? van de filmpolder? (ssba-salon)
Een polemiek tussen filmliefhebbers en cultuurminnaars Thijs Havens en Steven Rubinstein. Thijs? antwoord op Stevens brief draait misschien uiteindelijk wel om de vraag: ?Wat mogen wij als samenleving of individu van hedendaagse cultuur verwachten??

Cannes 2016: Eerste beelden van korte film Import (cine)
De Bosnisch-Nederlandse regisseur Ena Sendijarevi? zal met haar korte film Import meedraaien in de Director?s Fortnight competitie tijdens Cannes 2016 ? dat parallel draait aan de officiële competitie. Import onderzoekt een actueel probleem door middel van een waargebeurd en persoonlijk verhaal.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
Heart of a Dog
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (3 stemmen)
USA/F 2015. Documentaire van Laurie Anderson. Intieme en poëtische film van performancekunstenaar Laurie Anderson, die ooit een wereldhit scoorde met het nummer ?O Superman?. Deze eigenzinnige mix van documentaire, droom en prikkelende gedachten gaat over taal, het wegvallen van taal en de dood van Andersons geliefde hond Lolabelle. De goede verstaander begrijpt dat ze het dan eigenlijk heeft over levensgenoot en rocklegende Lou Reed, die in 2013 overleed. Heart of a Dog is Andersons manier om dat verlies te verwerken en een plaats te geven. Al wordt Lou?s naam in de hele film niet één keer genoemd.

Captain America: Civil War
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (1 stemmen)
USA 2016. Actiefilm van Anthony Russo en Joe Russo. Met oa Chris Evans, Robert Downey jr, Scarlett Johansson, Sebastian Stan en Don Cheadle. Deel zoveel in de reeks comicverfilmingen van Marvel Enterprises is meer van het zelfde, maar dat neemt niet weg dat het een uitermate onderhoudende popcornfilm is geworden. Omdat er teveel burgerslachtoffers vallen bij hun acties, worden de helden gedongen een verdrag te ondertekenen dat ze ondergeschikt maakt aan de VN. Niet iedereen geeft zijn vrijheid zo makkelijk op, zodat de superhelden tegenover elkaar komen te staan in #TeamCap en #TeamIronMan. Wat de echte schurken ? in deze film vooral de door de Duitser Daniel Brühl gespeelde Zemo ? natuurlijk prima uitkomt.

Évolution
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (3 stemmen)
F/B/SP 2015. Drama van Lucile Hadzihalilovic. Met oa Max Brebant, Roxane Duran, Julie-Marie Parmentier en Nathalie Legosles. Op een niet nader genoemd eiland leven alleen moeders van een jaar of dertig en hun zoons van een jaar of tien. Geen mannen, geen meisjes. De film volgt de jonge Nicolas, die zich vragen begint te stellen over zijn rol in deze wonderlijke, beangstigende wereld. Surrealistische horrorfilm van de Franse filmmaakster Hadzihalilovic drijft, net als haar enige andere speelfilm Innocence (2004), meer op sfeer en gevoel dan op een plot. Het prachtige camerawerk is van Manuel Dacosse.

El Clan
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (10 stemmen)
ARG/SP 2015. Misdaad van Pablo Trapero. Met oa Guillermo Francella, Peter Lanzani, Lili Popovich, Gastón Cocchiarale en Antonia Bengoechea. Een in warme jaren tachtig-tinten gefilmde misdaadthriller over een - op het oog - Argentijns modelgezinnetje met aan het hoofd een vader die lid was van de geheime dienst. Het verhaal start in 1983, het jaar dat de junta in Argentinië plaats maakt voor democratie. Dat weerhoudt vader Puccio er niet van om door te gaan met het laten verdwijnen van mensen, met medeweten en hulp van vrouw en kinderen. Niks-aan-de-hand-popliedjes leveren cynisch commentaar bij de onwaarschijnlijke gebeurtenissen in deze niettemin waargebeurde, gitzwarte familie-krimi-komedie. Winnaar van de Zilveren Leeuw in Venetië.

The Jungle Book
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (1 stemmen)
USA 2016. Avonturenfilm van Jon Favreau. Superieure mix van live action en CGI in deze geslaagde Disney-verfilming van Rudyard Kiplings beroemde avonturenverhaal over het door wolven opgevoede mensenkind Mowgli. In zekere zin een remake van Disneys eigen tekenfilmklassieker uit 1967, maar totaal anders van sfeer. De dieren in dit jungleboek zijn - hoewel uit de computer - levensecht, wat de dreiging van bijvoorbeeld tijger Shere Khan (Idris Elba), slang Kaa (Scarlett Johansson) en orang-oetan Koning Louie (Christopher Walken) aanzienlijk groter maakt. De komische noot komt, net als in het origineel, van de flierefluitende beer Baloe (Bill Murray). Uiteindelijk, vanwege het rechttoe-rechtaan-verhaal, toch vooral bedoeld voor (kleine) kinderen.

Land of Mine
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (11 stemmen)
DK/D 2015. Drama van Martin Zandvliet. Met oa Roland Møller, Louis Hofmann, Joel Basman, Mikkel Boe Følsgaard en Laura Bro. Kort na WO II moeten Duitse krijgsgevangenen in Denemarken achterblijven om de landmijnen die ze zelf hebben gelegd op te ruimen. Land of Mine volgt sergeant Rasmussen (Møller), die steeds meer medelijden krijgt met het groepje krijgsgevangenen dat hij onder zijn hoede heeft. Begrijpelijk, want dat groepje bestaat uitsluitend uit jongemannen. Kinderen soms. De jongste is vijftien jaar. Strak en goed gedoseerd oorlogsdrama biedt onweerstaanbare mix van spanning, emotie en verontwaardiging. Winnaar van de publieksprijs op IFFR 2016.

K.U.T-Site

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden