Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
De vijf en de piratenschat ? Fünf Freunde 3 (2014)

De vijf en de piratenschat

De populariteit van Enid Blyton is tegenwoordig niet meer zo hoog dan die in de tweede helft van de vorige eeuw was, maar toch tappen (Duitse) filmmakers nog graag uit haar inspiratiebron. Na de boeken van ?De dolle tweeling? zijn ook die van ?De vijf? aan de beurt. ?De vijf en de piratenschat? is al weer de derde film over broers Julian en Dick, hun zusje Anne, nichtje George en hond Timmy, maar het is de eerste keer dat zo?n film in Nederland uitgebracht wordt. Voor het kijken naar ?De vijf en de piratenschat? is enige voorkennis van de onderlinge verhoudingen desondanks wel handig; de personages worden niet geïntroduceerd en we vallen meteen in het verhaal. De vier kinderen zijn met papa Quentin

De gendarme van Saint-Tropez ? Le gendarme de Saint-Tropez (1964)

De gendarme van Saint-Tropez

Van alle rollen die Louis de Funès speelde, steekt er qua populariteit één met kop en schouders bovenuit. Die rol, van politieofficier Ludovic Cruchot, was de komiek volledig op het lijf geschreven. Druk, autoritair, opvliegend, verbijsterd, woedend, en dat vaak binnen een enkele scène. Deze rol zou de Funès tussen 1964 en 1983 liefst zes keer spelen. De eerste keer dat dit personage zijn opwachting maakt is in ?Le gendarme de St. Tropez?. Hierin verhuist de provinciale politieagent Cruchot met zijn dochter naar de Zuid-Franse kustplaats, nadat hij om onduidelijke redenen is bevorderd. In St. Tropez maakt het kleine

La tête haute (2015)

La tête haute

Jeugdzorg ligt de laatste jaren zwaar onder vuur. De kritiek op instellingen die de rechten van het kind moeten waarborgen neemt nog altijd toe en dat zien we ook terug in de filmwereld. Nederlandse films als ?De groeten van Mike? en ?Het leven volgens Nino?, maar ook

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. Inside Out

TOP 2. Victoria

TOP 3. The Duke of Burgundy

TOP 4. La tête haute

TOP 5. Citizenfour

FLOP 1. Charlie Mortdecai

Recent verschenen interviews
Lamborghini met achterbank
Interview: Sam de Jong over zijn regiedebuut Prins Sam de Jong opende met zijn volwassen speelfilmdebuut Prins de jeugdfilmcompetitie in Berlijn. Een roerende karakterfilm, verpakt in een spetterende mashup van stijlen, genres en thema?s, over wat er in het leven toe doet.

Vechten voor je film
Gülsah Dogan over Naziha's lente Tegen de druk in maakte Gülsah Dogan de documentaire Naziha?s lente over een alleenstaande moeder van tien kinderen in Amsterdam-Slotervaart.

nu.nl - Film
Deze films gaan deze week in première
NU.nl recenseert een selectie van films die vanaf deze week in de bioscoop te zien zullen zijn.

Patrick Stewart heeft de hoofdrol in The Green Room
Acteur Patrick Stewart is gestrikt voor de hoofdrol in de film The Green Room.

Keanu Reeves baalt van gebrek aan grote rollen
Keanu Reeves vindt het jammer dat hij de laatste jaren minder wordt gevraagd voor grote films.

Meryl Streep stort zich op operazangeres
Meryl Streep gaat operazangeres Florence Foster Jenkins, beroemd om haar hoogmoed, spelen in een biopic van Stephen Frears.

Amerikaanse versie The Bridge keert niet terug
De Amerikaanse televisieserie The Bridge keert niet terug voor een derde seizoen.

filmnieuws.nu -
Woody Allen Retrospectief opent met première Irrational Man (EYE)
EYE en Paradiso Filmed Entertainment kondigen aan dat Irrational Man zijn Nederlandse première beleeft als openingsfilm van het filmretrospectief ?De komedies van Woody Allen?. Dit betekent dat de film in Nederland meer dan een week eerder te zien is dan in de Verenigde Staten. De openingsavond van het Woody Allen-programma zijn er na de film deejays, live muziek en performances ?in de geest van Woody Allen?, dit alles georganiseerd door EYE EXPOSED. Vanaf 20 augustus is de film dagelijks te zien in EYE.

Paradiso Filmed Entertainment verzorgt distributie BRIMSTONE (paradisofilms)
Paradiso Filmed Entertainment maakt bekend dat zij in samenwerking met producent N279 Entertainment de Benelux distributie zal verzorgen van BRIMSTONE, de langverwachte nieuwe film van regisseur Martin Koolhoven.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
Prins
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (3 stemmen)
NL 2015. Drama van Sam de Jong. Met oa Ayoub El Asri, Sigrid ten Napel, Elsie de Brauw, Freddy Tratlehner en Oussama Addi. Het meest eigenzinnige Nederlandse speelfilmdebuut in jaren, van regisseur/scenarist Sam de Jong (1986), waarin de zeventienjarige Ayoub (natuurtalent Ayoub El Asri) uit Amsterdam-Noord als een moderne Orpheus afdaalt in de onderwereld op zoek naar zijn ontbrekende vader. Wat hij vindt, is zichzelf. Uit een nogal onwaarschijnlijke mix van stijlen uit verschillende genres - van gangsterfilm en coming of age tot komedie en muziekvideo - smeedt De Jong een vanzelfsprekende eenheid die refereert aan de jaren tachtig en negentig.

Taxi Teheran
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (9 stemmen)
IRN 2015. Drama van Jafar Panahi. De derde clandestiene film van Iraanse regisseur Panahi, bekroond met de Gouden Beer in Berlijn, lijkt aanvankelijk een documentaire, maar de maker houdt het stuur van begin tot eind stevig in handen. De filmlange taxirit staat symbool voor de staat van het land en de onvrijheid van de maker, die al rijdend en filmend de hem voorgeschreven grenzen uitdaagt en oprekt. Met de in- en uitstappende passagiers behandelt hij - met de nodige humor - aan de hand van alledaagse akkefietjes grotere thema's als moraal en censuur.

La tête haute
cinema.nl 3.0 sterren
bezoekers 2.5 sterren (1 stemmen)
F 2015. Drama van Emmanuelle Bercot. Met oa Catherine Deneuve, Rod Paradot, Benoît Magimel, Sara Forestier en Ludovic Berthillot. Oprecht en rauw-realistisch drama over een onhandelbare tiener (een wat onevenwichtige rol van nieuwkomer Paradot) en de jonge gezinsvoogd (Magimel) en bijna gepensioneerde kinderrechter (Deneuve) die zich over hem ontfermen. Filmmaakster Bercot (Elle s'en va) maakt het de kijker niet gemakkelijk om sympathie voor de jongen te voelen, daarvoor is hij te vaak agressief en gevaarlijk, maar maakt tegelijkertijd duidelijk dat hij niet alleen dader, maar ook slachtoffer van zijn omstandigheden is. Openingsfilm van Cannes 2015.

La rançon de la gloire
cinema.nl 3.0 sterren
F/B 2014. Drama van Xavier Beauvois. Met oa Benoît Poelvoorde, Roschdy Zem, Chiara Mastroianni, Nadine Labaki en Peter Coyote. Waar gebeurd: op 2 maart 1978 werd het lijk van Charlie Chaplin ontvoerd van een Zwitsers kerkhof. De daders zijn Eddy (Poelvoorde), net vrij uit de gevangenis, en Osman (Zem), die een kostbare heupoperatie van zijn vrouw niet kan betalen. Xavier Beauvois (Des hommes et des dieux) verfilmde de bizarre geschiedenis als een sympathieke klucht die minstens evenveel tijd neemt voor de tragische als voor de komische kanten van het verhaal. Helaas is de film ook wat tam en wordt voor sommige scènes wel erg veel tijd genomen.

Minions
cinema.nl 3.0 sterren
USA 2015. Animatie van Kyle Balda en Pierre Coffin. Met oa Sandra Bullock, Allison Janney, Peter Serafinowicz, Michael Keaton en Jon Hamm. De domme, gele wezentjes uit de succesvolle animatiefilmreeks Despicable Me vielen zo in de smaak bij het (jonge) publiek dat ze een eigen film kregen, waarin hun voorgeschiedenis uit de doeken wordt gedaan. Wat blijkt? De minions kwamen miljoenen jaren geleden uit de zee gekropen en zwierven sindsdien rond op zoek naar machtige schurken om te dienen. Na avonturen met onder anderen Dracula en Napoleon vallen ze anno 1968 onder de hoede van stijlvolle superschurk Scarlett Overkill (stem van Sandra Bullock). Dat levert knotsgekke slapstickavonturen op, die vaak geestig zijn maar ook samenhang missen.

Entourage
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 1.0 sterren (3 stemmen)
USA 2015. Komedie van Doug Ellin. Met oa Jeremy Piven, Adrian Grenier, Kevin Dillon, Jerry Ferrara en Kevin Connolly. Na acht seizoenen aan avonturen op televisie mogen de vier vrienden Vince, E, Drama en Turtle samen met agent Ari eindelijk de bioscopen in. Het grofgebekte stelletje probeert samen een blockbuster te maken terwijl het zich door een Hollywood beweegt waar feit en fictie in elkaar overvloeien. De verhaallijn is uiteraard slechts een kapstok voor de befaamde tirades van Ari, de quasi-levenswijsheden van Drama, de feestjes met schaars geklede modellen en de talloze cameo's van beroemdheden. Een geslaagde, flitsende komedie. Victory!

K.U.T-Site

La tête haute
Dat het festival van Cannes zijn 68e editie liet van start gaan met La tête haute is vooral opmerkelijk gezien cineaste Emmanuelle Bercot zowat de minst klinkende naam uit de selectie is. Daarnaast is dit ...

Far From the Madding Crowd
Als de semi-hoofdrol van tragisch-romantische held in de verfilming van een literatuurklassieker alleen niet voldoende was voor Matthias Schoenaerts, dan moet het werken met Thomas Vinterberg alleszins de doorslag gegeve...

San Andreas
De rampenfilm moet zowat het meest verwaarloosde en gedoemde filmgenre zijn. Al te vaak wordt de nadruk gelegd op het spektakel en fungeren de personages slechts als speelbal van de natuur. Het is ...

Citizenfour
Een van de boeken die het meest waarschuwde voor de extremen van onze huidige tijd werd in de jaren vijftig geschreven door een Brit die George Orwell heette. Indien hij zou leven zou hij de manier waarop de overheid ons...

Jurassic World
Filmmakers die een vervolg aan Jurassic Park breiden, botsten al gauw op de beperkingen die het eenvoudige concept zichzelf oplegt. Bovendien stond die eerste film gewoon ...

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden