Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Project T ? Tomorrowland (2015)

Project T

De wereld is er slecht aan toe, zo toont ?Project T? (elders bekend onder de titel ?Tomorrowland?). Oorlog, natuurrampen en verwaarlozing van onze natuur. De meest vooraanstaande geleerden hebben daarom hun eigen Utopia gemaakt. Dit Tomorrowland is een futuristisch oord, gelegen in een parallelle dimensie. Van daaruit probeert de hyperintelligente bevolking oplossingen te vinden voor al de problemen die planeet Aarde steeds meer en meer teisteren. De overweldigende openingssequentie van ?Project T? doet dit op een goedlopende manier uit de doeken. In die vloeiende scènes wordt de jonge Frank Walker (Thomas Robinson) geïntroduceerd. Het erudiete kind heeft zijn eigen jetpack

MoniKa (2012)

MoniKa

Met titels op zijn naam als ?Mongolian Death Worm?, ?Wyvern? en ?Ice Twisters? sluipt zomaar dat onmiskenbare gevoel binnen dat we met Steven R. Monroe met een B-film regisseur te maken hebben. Zelfs de duidelijke uitzondering

An Autumn Afternoon ? Sanma no aji (1962)

An Autumn Afternoon

?An Autumn Afternoon? is een passende zwanenzang voor meesterfilmer Yasujirô Ozu. In deze film zijn vrijwel al zijn (favoriete) thema?s van zijn hele oeuvre verwerkt, met verschillende verdiepingen, uitbreidingen en variaties hierop,

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. La tête haute

TOP 2. A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence

TOP 3. Mad Max: Fury Road

TOP 4. Suite française

TOP 5. Run All Night

FLOP 1. Charlie Mortdecai

Recent verschenen interviews
Vier mannen en een berg
Interviews: Bert Wagendorp, Nicole van Kilsdonk en Wilfried de Jong De tragikomedie Ventoux wordt omschreven als een verfilming van de bestseller van Bert Wagendorp, maar eigenlijk klopt dat niet. De makers leggen uit hoe het zit.

VFF 2015: Pieter van Hees over Nederlandse films
'De Nederlandse film mag wel wat meer durven' Op het Vlaamse Film Festival worden onze zuiderburen in het zonnetje gezet. VPRO Cinema vroeg vijf Vlaamse regisseurs wat zij van de Nederlandse films vinden. In aflevering 5: Pieter van Hees, die films als Penalty en Dirty Mind maakte, en het festival afsluit met de thriller Waste Land. 'De Noorderlingen deed mij beseffen dat je ook in je eigen taal een film met een totaal uniek universum kan maken.'

nu.nl - Film
Deze films gaan deze week in première
NU.nl recenseert een selectie van films die vanaf deze week in de bioscoop te zien zullen zijn.

Patrick Stewart heeft de hoofdrol in The Green Room
Acteur Patrick Stewart is gestrikt voor de hoofdrol in de film The Green Room.

Keanu Reeves baalt van gebrek aan grote rollen
Keanu Reeves vindt het jammer dat hij de laatste jaren minder wordt gevraagd voor grote films.

Meryl Streep stort zich op operazangeres
Meryl Streep gaat operazangeres Florence Foster Jenkins, beroemd om haar hoogmoed, spelen in een biopic van Stephen Frears.

Amerikaanse versie The Bridge keert niet terug
De Amerikaanse televisieserie The Bridge keert niet terug voor een derde seizoen.

filmnieuws.nu -
Son of Saul en Mia Madre winnen in Cannes (parool)
Het Holocaust-drama Son of Saul en de Italiaanse tragikomedie Mia Madre zijn vandaag in de prijzen gevallen op het filmfestival van Cannes. Competitiefilm Son of Saul won de prijs van de internationale filmcritici en Mia Madre kreeg de prijs van de oecumenische jury. Deze twee awards worden altijd de dag voor de uitreiking van de Gouden Palm toegekend.

Johanna ter Steege speelt in Hongaarse film (nu.nl)
De Nederlandse actrice Johanna ter Steege gaat een rol spelen in een nieuwe Hongaars-Nederlandse coproductie. In het drama Hier (Yesterday) zal ze te zien zijn naast Michael Nyqvist, de ster uit de oorspronkelijke reeks verfilmingen van de Millennium-boeken van Stieg Larsson.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
A Girl Walks Home Alone at Night
cinema.nl 4.0 sterren
USA 2014. Horrorfilm van Ana Lily Amirpour. Met oa Sheila Vand, Arash Marandi en Marshall Manesh. Deze Iraanse vampierwestern (opgenomen in Amerika, maar de personages spreken Farsi) is een vet aangezette popfantasie over een Amerika dat alleen in films bestaat. Net als Jim Jarmusch, met wie de maakster zich duidelijk verwant voelt, houdt Amirpour van een achteraf Amerika, bevolkt door misfits en outsiders. Bejaarde heroïnejunkies, dealers, hoeren en een Iraanse James Dean zwerven door verlaten straten, samen met die ene gesluierde vampier die in het fictieve spookstadje Bad City 's nachts teert op de boosaardigen. Maar zoals alle verhalen is dit ook een liefdesverhaal.

Geronimo
cinema.nl 4.0 sterren
F 2014. Drama van Tony Gatlif. Met oa Céline Sallette, Rachid Yous, David Murgia en Nailia Harzoune. Eigentijdse, vlammende dansversie van de West Side Story in Zuid-Frankrijk, door Tony Gatlif (Gadjo dilo, Latcho Drom), de in Algerije geboren Franse vertolker van de zigeunercultuur. Over de verboden liefde tussen Lucky (David Murgia) van de Spaanse Molina's, en Nil (Nailia Harzoune) van de Turkse Terzi's. Romeo en Julia op een mix van flamenco, hiphop en street dance. Uitzinnig, romantisch, fysiek, bandeloos en muzikaal. Met een formidabele Céline Sallette als de sterke doch kwetsbare, volkse beschermengel Geronimo.

Ventoux
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (1 stemmen)
NL 2015. Komedie van Nicole van Kilsdonk. Met oa Kasper van Kooten, Abbey Hoes, Wilfried de Jong, Leopold Witte en Wim Opbrouck. Vier uit elkaar gegroeide oude vrienden komen rond hun vijftigste weer bij elkaar om samen de Mont Ventoux op te fietsen, zoals ze dat vlak na hun eindexamens ook deden. Toen verongelukte een vijfde vriend, en er was gedoe rond een meisje. Dat oude zeer blijkt nog niet verwerkt. Regisseur Nicole van Kilsdonk leverde het uitgangspunt van Ventoux aan auteur Bert Wagendorp, die het bewerkte tot scenario én roman. Het boek werd een bestseller, de film - vol fijne acteurs; subtiel komisch; net niet te sentimenteel - verdient eveneens een groot publiek.

Mad Max: Fury Road
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (4 stemmen)
AUS/USA 2015. Actiefilm van George Miller. Met oa Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas Hoult en Zoë Kravitz. Na dertig jaar keert regisseur George Miller terug naar de post-apocalyptische strapatsen waarmee hij naam maakte. Mad Max probeert met de strijdbare Furiosa uit handen te blijven van de tirannieke Immortan Joe en zijn leger kamikaze-albino's, om zo een handvol vrouwen te redden van een miserabel lot. Twee uur lang ronkt, crasht en explodeert alles in een even krankzinnig als onzinnig spektakel vol bijzondere stunts en special effects. Fury Road is glorieuze, zwartgeblakerde gekte die andere actiefilms en blockbusters stof laat happen.

Melody
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (1 stemmen)
B/L/F 2014. Drama van Bernard Bellefroid. Met oa Lucie Debay, Rachael Blake en Don Gallagher. Aangrijpende moraliteit in de stijl van de Dardennes. Emily (Blake), een vermogende Britse zakenvrouw, belooft Melody (Debay), een wispelturige Waalse straatkat, het bedrag dat zij nodig heeft om haar eigen kapsalon te openen. In ruil daarvoor vraagt ze Melody haar kind ter wereld te brengen. De zakelijke transactie heeft grote gevolgen voor beide vrouwen, die weinig tot niets van elkaar weten, maar tot elkaar zijn veroordeeld nadat de bevruchte eicel van Emily bij Melody is ingebracht in een schimmige kliniek in Oekraïne.

White Shadow
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.5 sterren (1 stemmen)
TAN/D/I 2013. Drama van Noaz Deshe. Met oa Hamisi Bazili, James Gayo en Glory Mbayuwayu. In dit afwisselend rauw-realistische en hallucinante fictiedebuut gebruikt de Israëlisch-Duitse performer/kunstenaar/regisseur Noaz Deshe de jacht op een jonge albino in Tanzania als metafoor voor een land op de rand van de waanzin. Want albino's worden zowel verstoten omdat ze anders zijn, als gekoesterd omdat ze magische krachten zouden bezitten. Daardoor is er een lugubere handel in lichaamsdelen ontstaan. Een droomdebuut dat overloopt van sensorische indrukken en ideeën, maar geen seconde gekunsteld voelt. Omdat Deshe precies de juiste balans heeft gevonden tussen die dromerige indrukken en een wrede, waanzinnige werkelijkheid.

K.U.T-Site

Run All Night
Run All Night is na Unknown en Non-Stop de derde samenwerking tussen Liam Neeson en de Spaanse cineast Jaume Collet-Serra en is opni...

Avengers: Age of Ultron
Je zou denken dat de zoveelste comicverfilming enkel nog 14-jarigen óf volkomen geeks kan lokken, gezien het overaanbod aan superheldenavonturen. Toch blijken al deze Marvelproducties en aanverwante spektakelprent...

The Look of Silence
Na het onthutsende The Act of Killing breit Joshua Oppenheimer met The Look of Silence een einde aan het tweeluik over de machtswellustelingen die in het Indonesie van de jaren zestig duizenden vermeend...

La tête haute
Dat het festival van Cannes zijn 68e editie liet van start gaan met La tête haute is vooral opmerkelijk gezien cineaste Emmanuelle Bercot zowat de minst klinkende naam uit de selectie is. Daarnaast is dit ...

Far From the Madding Crowd
Als de semi-hoofdrol van tragisch-romantische held in de verfilming van een literatuurklassieker alleen niet voldoende was voor Matthias Schoenaerts, dan moet het werken met Thomas Vinterberg alleszins de doorslag gegeve...

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden