Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
El desconocido (2015)

El desconocido

?El desconocido? van debuterend (bioscoop)filmregisseur Dani de la Torre kan worden omschreven als het Spaanse huwelijk tussen ?Speed? van Jan de Bont, ?Phonebooth? van Joel Schumacher en ?Locke? van Steven Knight. We hebben hier

Stonewall (2015)

Stonewall

?Stonewall? verwijst naar de rellen die in 1969 ontstonden rondom de homobar The Stonewall Inn in New York. Na de zoveelste politie-inval besloot de LGTBQ gemeenschap terug te vechten tegen het onrecht en ontketende een opstand die

Love & Friendship (2016)

Love & Friendship

'Sense and Sensibility' en 'Pride and Prejudice' kennen we allemaal, 'Emma' en 'Mansfield Park' doen hier en daar ook nog wel een belletje rinkelen. Maar dat Jane Austen (1775-1817) ook kortere stukken geschreven heeft, weet lang niet

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. X + Y

TOP 2. While We're Young

TOP 3. Mission: Impossible - Rogue Nation

TOP 4. Paradise Trips

TOP 5. The Man from U.N.C.L.E.

FLOP 1. Self/less

Recent verschenen interviews
Whit Stillman over Love & Friendship
Lachen met Jane Austen Scenarist en regisseur Whit Stillman zet in Love & Friendship een niet eerder verfilmde Jane Austen naar zijn hand. Over de mooie, manipulatieve weduwe Lady Susan, die op zoek is naar een nieuwe, rijke man.

Damon Gameau over That Sugar Film
Suikerziek In That Sugar Film laat Damon Gameau zien wat het effect van suiker op het menselijk lichaam is. Hij filmde zichzelf terwijl hij leefde op een dieet van veertig theelepeltjes suiker per dag.

nu.nl - Film
Deze films gaan deze week in première
NU.nl recenseert een selectie van films die vanaf deze week in de bioscoop te zien zullen zijn.

Patrick Stewart heeft de hoofdrol in The Green Room
Acteur Patrick Stewart is gestrikt voor de hoofdrol in de film The Green Room.

Keanu Reeves baalt van gebrek aan grote rollen
Keanu Reeves vindt het jammer dat hij de laatste jaren minder wordt gevraagd voor grote films.

Meryl Streep stort zich op operazangeres
Meryl Streep gaat operazangeres Florence Foster Jenkins, beroemd om haar hoogmoed, spelen in een biopic van Stephen Frears.

Amerikaanse versie The Bridge keert niet terug
De Amerikaanse televisieserie The Bridge keert niet terug voor een derde seizoen.

filmnieuws.nu -
Stuur publicaties in voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie (ddg)
De filmcultuur kan niet bestaan zonder goede filmpublicaties, gedrenkt in bevlogenheid, idealisme, research en historisch besef. Het Louis Hartlooper Genootschap nodigt je dan ook om bijzondere publicaties op te sturen die beantwoorden aan de doelstelling van de prijs. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie is bedoeld voor publicaties die een stimulerende bijdrage leveren aan het denken over cinema en aan de verdieping van de Nederlandse filmcultuur. In aanmerking komen alle publicaties van tenminste 500 woorden (boeken,...

Nauwere samenwerking Buma Music in Motion en het Nederlands Film Festival (nff)
Buma Music in Motion (BMiM) en het Nederlands Film Festival werken al een aantal jaar samen. Tijdens de zesde editie van BMIM is de intentie uitgesproken om deze relatie te verdiepen. Met een diepere samenwerking tussen BMiM en het NFF willen beide partijen zich inzetten om verbindingen te leggen tussen filmmakers en de muzieksector. Het succesvolle matchmakingprogramma zal daar een onderdeel van zijn. Dat programma is gericht op samenwerking tussen regisseurs, producenten en componisten voor scripts waar nog geen muzikale invulling voor is.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
The Wave
cinema.nl 4.0 sterren
N 2015. Actiefilm van Roar Uthaug. Met oa Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp en Thomas Bo Larsen. Het pittoreske fjordstadje Geiranger - een populaire toeristische bestemming - wordt bedreigd door een instabiele bergwand. Als die het begeeft, hebben bewoners en toeristen tien minuten om een veilig heenkomen te zoeken voordat een 75 meter hoge tsunami hen overspoelt. Gelukkig heeft geoloog Kristian een vrouw die met een waterpomptang weet om te gaan. Deze zelfbewuste Noorse ode aan de Amerikaanse (natuur)rampenfilm slaagt er niet alleen in alle genreclichés buitengewoon effectief in te zetten, maar voegt er ook nog een paar onorthodoxe variaties aan toe.

The Nice Guys
cinema.nl 4.0 sterren
GB/USA 2016. Komedie van Shane Black. Met oa Ryan Gosling, Russell Crowe, Angourie Rice, Matt Bomer en Kim Basinger. LA 1977. Berooide privédetective Holland March (Gosling) gaat op zoek naar verdwenen porno-actrice, en komt tot de ontdekking dat hij bepaald niet de enige is. Gewelddadige, maar ook hilarische misdaadkomedie van de maker van Kiss Kiss Bang Bang en Iron Man Three, waarin het tempo hoog blijft en de grappen en ontwikkelingen nooit voorspelbaar worden. Bovendien ontstaat er in de film een prachtige bromance tussen March en de door Crowe gespeelde tough guy Jack Healy, de 'nice guys' uit de titel.

Louis Theroux: My Scientology Movie
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 2.0 sterren (2 stemmen)
GB/USA 2015. Documentaire van John Dower. Meester-interviewer Theroux, die voor de BBC al talloze subculturen bezocht, wilde zijn pijlen richten op Scientology, maar kreeg geen toegang tot de omstreden kerk en zijn volgelingen. Daarop verzon hij een list. Hij liet acteurs auditie doen voor de rollen van Tom Cruise (de bekendste volgeling) en voor David Miscavige, de grote leider achter de schermen. Hun prestaties liet hij beoordelen door ex-lid Marty Rathbun, decennialang rechterhand én sterke arm van Miscavige. Erg journalistiek is het allemaal niet ? want hoe betrouwbaar is die Rathbun ? maar het werkt wel.

Heart of a Dog
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.5 sterren (6 stemmen)
USA/F 2015. Documentaire van Laurie Anderson. Intieme en poëtische film van performancekunstenaar Laurie Anderson, die ooit een wereldhit scoorde met het nummer ?O Superman?. Deze eigenzinnige mix van documentaire, droom en prikkelende gedachten gaat over taal, het wegvallen van taal en de dood van Andersons geliefde hond Lolabelle. De goede verstaander begrijpt dat ze het dan eigenlijk heeft over levensgenoot en rocklegende Lou Reed, die in 2013 overleed. Heart of a Dog is Andersons manier om dat verlies te verwerken en een plaats te geven. Al wordt Lou?s naam in de hele film niet één keer genoemd.

Captain America: Civil War
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (1 stemmen)
USA 2016. Actiefilm van Anthony Russo en Joe Russo. Met oa Chris Evans, Robert Downey jr, Scarlett Johansson, Sebastian Stan en Don Cheadle. Deel zoveel in de reeks comicverfilmingen van Marvel Enterprises is meer van het zelfde, maar dat neemt niet weg dat het een uitermate onderhoudende popcornfilm is geworden. Omdat er teveel burgerslachtoffers vallen bij hun acties, worden de helden gedongen een verdrag te ondertekenen dat ze ondergeschikt maakt aan de VN. Niet iedereen geeft zijn vrijheid zo makkelijk op, zodat de superhelden tegenover elkaar komen te staan in #TeamCap en #TeamIronMan. Wat de echte schurken ? in deze film vooral de door de Duitser Daniel Brühl gespeelde Zemo ? natuurlijk prima uitkomt.

Évolution
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (4 stemmen)
F/B/SP 2015. Drama van Lucile Hadzihalilovic. Met oa Max Brebant, Roxane Duran, Julie-Marie Parmentier en Nathalie Legosles. Op een niet nader genoemd eiland leven alleen moeders van een jaar of dertig en hun zoons van een jaar of tien. Geen mannen, geen meisjes. De film volgt de jonge Nicolas, die zich vragen begint te stellen over zijn rol in deze wonderlijke, beangstigende wereld. Surrealistische horrorfilm van de Franse filmmaakster Hadzihalilovic drijft, net als haar enige andere speelfilm Innocence (2004), meer op sfeer en gevoel dan op een plot. Het prachtige camerawerk is van Manuel Dacosse.

K.U.T-Site

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden