Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Waterboys (2016)

Waterboys

Een jongensdroom moet het zijn voor een regisseur uit een beperkt taalgebied: je wilt een film maken met je favoriete band als onderwerp, je schrijft de zanger een brief; die wordt enthousiast en wil meedoen. Het overkwam Robert Jan Westdijk ('Zusje') in de voorbereidingen op 'Waterboys'. De gelijknamige, Schotse band brak in de jaren tachtig door met het nummer 'The Whole of the Moon' en bouwde sindsdien een trouwe aanhang op als folkrockgroep. Nederland speelt daarin een prominente rol.

Captain Fantastic (2016)

Captain Fantastic

Het klinkt allemaal reuze romantisch. Een gezinnetje (hippie Ben en zijn zes kinderen) dat zich terugtrekt in de ruige bossen van de Amerikaanse staat Washington. Een gezin dat zijn eigen eten verbouwt, zichzelf onderwijst en zich in de

Risen (2016)

Risen

?Risen? is een film die zich vooral richt op de verrijzenis van Jezus Christus. Maar anders dan de meeste prenten over dit thema, vertelt ?Risen? het verhaal vanuit het oogpunt van een buitenstaander, namelijk de Romeinse officier Clavius.

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. X + Y

TOP 2. While We're Young

TOP 3. Mission: Impossible - Rogue Nation

TOP 4. Paradise Trips

TOP 5. The Man from U.N.C.L.E.

FLOP 1. Self/less

Recent verschenen interviews
'Films die het andere verhaal vertellen'
Aandacht voor Turkse cinema op World Cinema Amsterdam World Cinema Amsterdam besteedt dit jaar speciale aandacht aan films van Turkse vrouwen over Turkse vrouwen. VPRO Cinema sprak met co-curator MŁge Turan over een nieuwe generatie filmmakers. 'Er zijn nog zoveel verhalen die verteld moeten worden.'

Sofia Helin over detectiveserie The Bridge
Moordwijf Saga is terug Eind vorig jaar sprak de VPRO Gids met actrice Sofia Helin die in Amsterdam was voor interviews naar aanleiding van het derde seizoen van de Zweeds-Deense detectiveserie The Bridge.

nu.nl - Film
Deze films gaan deze week in premiŤre
NU.nl recenseert een selectie van films die vanaf deze week in de bioscoop te zien zullen zijn.

Patrick Stewart heeft de hoofdrol in The Green Room
Acteur Patrick Stewart is gestrikt voor de hoofdrol in de film The Green Room.

Keanu Reeves baalt van gebrek aan grote rollen
Keanu Reeves vindt het jammer dat hij de laatste jaren minder wordt gevraagd voor grote films.

Meryl Streep stort zich op operazangeres
Meryl Streep gaat operazangeres Florence Foster Jenkins, beroemd om haar hoogmoed, spelen in een biopic van Stephen Frears.†

Amerikaanse versie The Bridge keert niet terug
De Amerikaanse televisieserie The Bridge keert niet terug voor een derde seizoen.†

filmnieuws.nu -
Acteur Gene Wilder overleden (nu.nl)
De Amerikaanse acteur Gene Wilder, bekend van onder andere de film†Willy Wonka & The Chocolate Factory, is op 83-jarige leeftijd overleden. De acteur overleed aan de gevolgen van Alzheimer. Wilder speelde onder meer de befaamde rol van Willy Wonka in de kinderfilm Willy Wonka & The Chocolate Factory (1971). Ook was hij te zien in Alice in Wonderland (1999), Blazing Saddles (1974) en Young Frankenstein (1974). Als acteur was hij meer dan 40 jaar actief. Hij studeerde drama op een Amerikaanse universiteit en begon vervolgens met het spelen van...

Consumentenbond richt pijlen op streamingbedrijf DitisTV.nl (totaaltv)
De Consumentenbond begint een collectieve juridische procedure tegen het bedrijf DitIsTV.nl. Er zijn over dit bedrijf honderden klachten binnengekomen. DitIsTV.nl is een webwinkel die apparaten verkoopt waarmee via streaming naar films, series, sport en muziek gekeken en geluisterd kan worden. De meeste klachten die binnen zijn gekomen, gaan over het niet of veel te laat leveren van door consumenten bestelde streamingapparaten.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
Kubo and the Two Strings
cinema.nl 4.0 sterren
USA 2016. Animatie van Travis Knight. Ontroerend en intelligent stop-motion sprookje over de jonge verhalenverteller Kubo, die in een gefantaseerd Japan ontdekt dat de familielegendes die hij van zijn moeder meekreeg ? zijn vader was een moedige krijger, zijn opa de kwaadaardige maankoning ? allemaal waar blijken te zijn. Het is het begin van zijn eigen spannende avontuur, waarin hij samen met een pratende aap en een kever-samoerai op zoek gaat naar een magisch pantser. Technisch perfecte, ronduit betoverend ode aan de kracht van verhalen. Wel iets te eng voor de jongste kijkers. Geproduceerd door animatiestudio Laika (Coraline, The Boxtrolls).

My Skinny Sister
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 5.0 sterren (1 stemmen)
ZWE/D 2015. Drama van Sanna Lenken. Met oa Rebecka Josephson, Amy Deasismont, Henrik Norlťn, Annika Hallin en Maxim Mehmet. De ouders van de twaalfjarige, tikje mollige Stella adoreren haar oudere zus Katja, een mooie, getalenteerde kunstschaatster. Maar Stella gaat vooral naar Katja's trainingen kijken, omdat de schaatscoach zo'n knappe vent is. Dat Katja zo slank is, komt niet alleen omdat ze zoveel sport, ontdekt Stella op een dag: als Katja wat eet, spuugt ze dat later snel weer uit. Dat moet geheim blijven, vindt Katja. Sterke jeugdfilm over anorexia wordt niet prekerig dankzij de warme regie en de uitstekende hoofdrolspeelster. Regisseur/scenarist Lenken had ook zelf in haar jeugd een eetstoornis.

De noodkreet in de fles
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (1 stemmen)
DK/D/ZWE/N 2016. Thriller van Hans Petter Moland. Met oa Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, PŚl Sverre Hagen en Jakob Ulrik Lohmann. Deel drie in serie verfilmingen van de politiethrillers van de Deense bestsellerauteur Jussi Adler-Olsen over de cynische inspecteur Carl MÝrck en zijn van oorsprong Syrische collega Assad. Beiden werken voor Afdeling Q, die zich uitsluitend richt op oude, onopgeloste zaken. In De noodkreet in de fles (Engelse titel: Conspiracy of Faith) onderzoeken MÝrck en Assad een religieuze gek die telkens twee broers en/of zussen ontvoert, er vervolgens een ombrengt en de ander laat leven. De noodkreet in de fles is spannend, goed verteld, en mede dankzij de topacteurs in de hoofdrollen, vaak erg grappig.

Les premiers les derniers
cinema.nl 4.0 sterren
B/F 2016. Komedie van Bouli Lanners. Met oa Albert Dupontel, Bouli Lanners, Suzanne Clťment, Michael Lonsdale en Max von Sydow. Een nieuw hoogtepunt in het bescheiden oeuvre van veelgevraagd bijrolacteur en autodidact Bouli Lanners, dat met elke film aan zeggingskracht wint. Les premiers les derniers is zijn meest persoonlijke film, waarin hij zelf de hoofdrol vertolkt, naast zijn eigen hondje Gibus. Een mystieke western c.q. absurde film noir, over twee onafscheidelijke premiejagers die langs een verlaten Franse hovertreinbaan op zoek zijn naar de gestolen satelliettelefoon van een onderwereldfiguur. En een film over het einde der tijden, met een verrassend optimistische boodschap.

Chronic
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (1 stemmen)
MEX/F 2015. Drama van Michel Franco. Met oa Tim Roth, Sarah Sutherland, Elizabeth Tulloch, Robin Bartlett en Michael Cristofer. In dit ingehouden en observerende drama volgen we David (Roth), verzorger van zwaar zieke en terminale patiŽnten. Er zit iets onbestemds in zijn gedrag, al is hij goed in zijn werk en luistert hij altijd naar zijn patiŽnten. Beetje bij beetje krijgen we van regisseur Franco (After Lucia) meer inzicht in Davids verleden en motieven. Tim Roth (bekend van zijn films met Tarantino) overtuigt als de raadselachtige David, en is volledig geloofwaardig als verzorger. Bijvoorbeeld wanneer hij een graatmagere aidspatiŽnte onder de douche zet, of de vieze onderbroek van een kankerpatiŽnte verschoont.

The Forbidden Room
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (1 stemmen)
CAN 2015. Komedie van Guy Maddin en Evan Johnson. Met oa Roy Dupuis, Clara Furey, Udo Kier, Mathieu Amalric en Geraldine Chaplin. Guy Maddins tiende speelfilmlange virtuoos-absurde vrijage met het stomme filmtijdperk (met geluid!) penetreert steeds dieper in een labyrint van gestapelde raamvertellingen. Over ene Margot in een wolfmannengrot, een inktvisdief op een subtropisch vulkaaneiland, een man met een billenobsessie, een vrouw met 47 gebroken botten, de droom van een snor en een Januskop-incarnatie genaamd Lug-Lug. Opgebouwd uit archaÔsch spel, schaalmodellen, ingekleurd beeld, een vervormd geluidsspoor en gevatte tussentitels vormt het een warm bad van uit het onderbewuste opgehengelde Freudiaanse beeldpoŽzie. Oftewel: ťťn en al projectie.

K.U.T-Site

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden