Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
The Intern (2015)

The Intern

Where do you see yourself in ten years? Een normale vraag die een stagiair gesteld kan worden tijdens een sollicitatiegesprek. Maar wat als de stagiair in kwestie al zeventig jaar is? Ben Whittaker (Robert de Niro) is al met pensioen, maar mist een doel in zijn leven.

Paul?s Last Waltz (2016)

Paul's Last Waltz

Verdriet om een overleden dierbare is meestal iets dat je alleen, met familie of goede vrienden verwerkt. Rouwen wordt vaak gezien als privé, iets persoonlijks. In ?Paul?s Last Waltz? schetst filmmaakster Lieza Röben een portret van een familie twee jaar na het overlijden

De vijver (2014)

De vijver

De kracht van een goede griezelfilm is het creëren van de juiste sfeer. Daar heb je echt geen uren voor nodig; de Vlaamse filmmaker Jeroen Dumoulein ? vooral bekend als regisseur van bekende Vlaamse tv-series als "Aspe" en "Coppers" - bewijst met zijn korte film ?De vijver'

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. X + Y

TOP 2. While We're Young

TOP 3. Mission: Impossible - Rogue Nation

TOP 4. Paradise Trips

TOP 5. The Man from U.N.C.L.E.

FLOP 1. Self/less

Recent verschenen interviews
IFFR 2016: Helemaal alleen in Zuid-Afrika?
Interview: Nicolas Duvauchelle over The Endless River Voor het heftige drama The Endless River ging de Franse acteur Nicolas Duvauchelle voor het eerst in zijn leven naar Zuid-Afrika. Dat bleek geen onverdeeld genoegen.

We hadden alleen elkaar
Actrice Brie Larson over Room Hoofdrolspeelster in het aangrijpende psychologische drama Room is indie-actrice Brie Larson. ?Een maand voor we gingen draaien heb ik me helemaal voor de wereld afgesloten. Ik vond het geweldig.?

nu.nl - Film
Deze films gaan deze week in premičre
NU.nl recenseert een selectie van films die vanaf deze week in de bioscoop te zien zullen zijn.

Patrick Stewart heeft de hoofdrol in The Green Room
Acteur Patrick Stewart is gestrikt voor de hoofdrol in de film The Green Room.

Keanu Reeves baalt van gebrek aan grote rollen
Keanu Reeves vindt het jammer dat hij de laatste jaren minder wordt gevraagd voor grote films.

Meryl Streep stort zich op operazangeres
Meryl Streep gaat operazangeres Florence Foster Jenkins, beroemd om haar hoogmoed, spelen in een biopic van Stephen Frears.

Amerikaanse versie The Bridge keert niet terug
De Amerikaanse televisieserie The Bridge keert niet terug voor een derde seizoen.

filmnieuws.nu -
Iets meer bezoeken voor Filmfestival Rotterdam (nu.nl)
De 45e editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) telde 305.000 bezoeken. Dat is meer dan afgelopen jaren. Vorig jaar noteerde het IFFR 302.000 bezoeken en in 2014 bleef de teller steken op 287.000.

Regisseur The Revenant wint opnieuw DGA Award voor beste speelfilm (nu.nl)
Voor het tweede jaar op rij heeft regisseur Alejandro González Ińárritu de Directors Guild of America-Award gewonnen voor beste speelfilm. Hij kreeg de prijs voor zijn dramafilm The Revenant met Leonardo DiCaprio. De DGA Award voor beste film is een goede voorspeller van de winnaar van de Oscar voor beste regisseur. Het is pas een paar keer eerder voorgekomen dat een winnaar van een DGA Award niet een Oscar won. De Oscars worden eind februari uitgereikt.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
Francofonia
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (2 stemmen)
F/D/NL 2015. Documentaire van Aleksandr Sokurov. Met oa Louis-Do de Lencquesaing, Benjamin Utzerath, Vincent Nemeth en Johanna Korthals Altes. Prikkelende mix van archiefbeelden, nagespeelde scčnes en bespiegelingen van Sokurov zelf over de zinloosheid van oorlog, de waarde van kunst en de noodzaak van musea. Zonder musea, zegt Sokurov, raakt een volk niet alleen zijn verleden, maar ook zijn toekomst kwijt. Centraal in de film staan de (nagespeelde) ontmoetingen tussen de Franse directeur van het Louvre in oorlogstijd Jacques Jaujard (De Lencquesaing) en de Duitse nazi-officier Franziskus Wolff-Metternich (Utzerath). Onder leiding van Jaujard zijn de belangrijkste kunstwerken uit het Louvre weggehaald en verstopt in kastelen.

Cemetery of Splendour
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 2.0 sterren (2 stemmen)
THA/GB/F/D/MAL/ZK/MEX/USA/N 2015. Drama van Apichatpong Weerasethakul. Met oa Jenjira Pongpas, Banlop Lomnoi en Petcharat Chaiburi. In een als tijdelijk ziekenhuis ingericht schoolgebouwtje worden soldaten met een mysterieuze slaapziekte opgenomen. Verpleegster Jenjira en medium Keng verzorgen hen liefdevol en komen er, dankzij de verschijning van twee godinnen, achter wat de reden voor hun comateuze toestand is. Poëtisch en magisch-realistisch raadsel van de veelvuldig bejubelde Gouden Palm-winnaar Weerasethakul, die andermaal op prachtig terloopse wijze het bovennatuurlijke vermengt met menselijk drama. Niet zo ongrijpbaar als bijvoorbeeld Tropical Malady (2004), want veel verwijst naar het dictatoriale bewind in Thailand.

The Revenant
cinema.nl 5.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (13 stemmen)
USA 2015. Drama van Alejandro González Ińárritu. Met oa Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson en Will Poulter. Epische wilderniswestern van de Mexicaan Ińárritu volgt een jaar op diens verpletterende Birdman? en is zo niet nog verpletterender. DiCaprio speelt een pelsjager die in 1820 verschrikkelijk wordt toegetakeld door een grizzlybeer, voor dood wordt achtergelaten door zijn collega's, maar overleeft en zich koste wat kost wil wreken. Groots en meeslepend, maar ook bloederig en smerig. Met adembenemend camerawerk van Emmanuel Lubezki (DiCaprio's gevecht met de grizzly is nu al klassiek) en een verder bewijs van het feit dat Ińárritu ? met afstand ? de spannendste regisseur van het moment is. Genomineerd voor twaalf Oscars.

Spotlight
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (4 stemmen)
USA 2015. Drama van Tom McCarthy. Met oa Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber en John Slattery. Voortreffelijk docudrama over het Spotlight-team van de Amerikaanse kwaliteitskrant The Boston Globe, dat in 2002 in een reeks geruchtmakende artikelen het stelselmatig verzwijgen door de katholieke kerk van seksueel misbruik in parochies in Boston bekend maakte. Regisseur McCarthy houdt in Spotlight de emoties zo veel mogelijk op afstand. In deze film geen gruwelijke details van de misstanden of beelden van konkelende kerkvaders; McCarthy zoomt in op de journalisten en op hun noeste arbeid. En door deze nuchtere, bijna zakelijke benadering wordt de film alleen maar aangrijpender. Genomineerd voor zes Oscars.

James White
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (1 stemmen)
USA 2015. Drama van Josh Mond. Met oa Christopher Abbott, Cynthia Nixon, Scott Mescudi, Ron Livingston en Makenzie Leigh. Beklemmend drama dat twintiger James (Abbott) volgt op zijn pad van zelfdestructie en (uiteindelijk) vergiffenis. Zijn moeder, bij wie hij op de bank slaapt, lijdt aan kanker; zijn vader is onlangs overleden. En dus zoekt hij zijn toevlucht in drank, drugs en een veel jongere vakantieliefde. Heel verrassend is het allemaal niet, maar als regisseur Mond in de slotakte de sloophamer boven tafel haalt valt het moeilijk droog te houden. Voortreffelijk camerawerk van Mátyás Erdély (Son of Saul), die het titelpersonage geen centimeter ruimte geeft.

Creed
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (2 stemmen)
USA 2015. Sportfilm van Ryan Coogler. Met oa Michael B. Jordan, Sylvester Stallone, Tessa Thompson en Phylicia Rashad. Zevende hoofdstuk in de saga rondom bokser Rocky Balboa (Stallone), waarin de niet erkende zoon (Jordan) van Rocky's overleden vriend en rivaal Apollo Creed zich in Philadelphia omhoog werkt als kandidaat voor de wereldtitel. Met hulp van de grote meester zelf natuurlijk, inmiddels een oude en eenzame man. Even melodramatisch en romantisch als de eerdere delen, maar jonge cineast Coogler en zijn formidabele hoofdrolspeler (beiden bekend van het prachtige Fruitvale Station) voegen er een sociaalrealisme aan toe dat ontroert en beklijft.

K.U.T-Site

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden