Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant

Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Snails in the Rain (2013)

Snails in the Rain

Yossi Avni-Levy (1962) is een Israëlische schrijver en diplomaat, die bekend is om zijn korte verhalen die zich afspelen binnen de joodse homogemeenschap. De eerste bundel van de uit een Iraanse moeder en een Afghaanse vader geboren Avni, ?The Garden of Dead Trees? (1995),

Last Hijack (2014)

Last Hijack

De piraterij voor de Somalische kust is het afgelopen jaar een beproefd onderwerp geworden binnen de wereldwijde cinema. Veelal zijn het fictieve verhalen die de klemtoon leggen op de kant van de gegijzelden. De films tonen het gevaar en het ontzien van de schippers, die als

The Amazing Spider-Man 2 (2014)

The Amazing Spider-Man 2

Nadat Spider-Man in deel 1 The Lizard heeft verslagen en hij zich officieel heeft bekeerd tot het superheldendom lijkt de vrede van New York gegarandeerd. Niets is echter minder waar. De machtige Oscorp-organisatie kent een hoop geheimen die het daglicht niet verdragen kunnen. Als de grote baas van het bedrijf, Norman Osborn, op zijn sterfbed de leiding over geeft aan zijn zoon, is de weg vrij voor een omvangrijke exodus van gevaar. Wanneer ook groot Spider-Manfan en Oscorp-werknemer Max Dillon (aanvankelijk een heerlijk sullige Jamie Foxx) bij een ongeluk uit het niets zijn menselijkheid en geestelijke gezondheid verliest, zijn de rapen voor Spidey gaar.

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. Eastern Boys

TOP 2. Snowpiercer

TOP 3. Noah

TOP 4. Her

TOP 5. The Grand Budapest Hotel

FLOP 1. Carrie

Recent verschenen interviews
Toch weer die oorlog
Interview: Volker Schlöndorff over Diplomatie Regisseur Volker Schlöndorff (Die Blechtrommel) wilde nooit meer een film over de Tweede Wereldoorlog maken, maar zwichtte voor het quasi-fictieve drama Diplomatie. ?Deze oorlog is inmiddels een mythische setting, zoals het Wilde Westen.?

'Het duurde even voordat het klikte'
Interview: The Keeper of Lost Causes In misdaadthriller The Keeper of Lost Causes van Mikkel Nørgaard probeert inspecteur Mørck een oude ontvoeringszaak op te lossen.

nu.nl - Film
Matterhorn goed ontvangen op festival Beijing
De Nederlandse tragikomedie Matterhorn is goed ontvangen op het Festival van Beijing.

'Josh Gad werkt weer samen met Disney'
Josh Gad gaat weer samenwerken met Disney. Na de succesvolle samenwerking voor de animatiefilm Frozen zullen Gad en zijn partner Ryan Dixon een komedie- of familie-avontuurfilm gaan ontwikkelen voor de studio.

'Lupita Nyong?o en Scarlett Johansson krijgen rol in Jungle Book'
Lupita Nyong'o en Scarlett Johansson zijn in onderhandeling voor Disneys nieuwe verfilming van The Jungle Book

Meg Ryan leent stem aan How I Met Your Dad
Meg Ryan is toegevoegd aan de cast van de nieuwe comedyserie How I Met Your Dad.

Chinese regisseur slaat terug naar Oliver Stone
De Chinese regisseur Ning Hao heeft zich niet mals uitgelaten over zijn collega Oliver Stone.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
The Grand Budapest Hotel
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (26 stemmen)
GB/D 2014. Komedie van Wes Anderson. Met oa Ralph Fiennes, Tony Revolori, Adrien Brody, Willem Dafoe en F. Murray Abraham. Monsieur Gustave, de flamboyante conciërge van vijfsterrenhotel Grand Budapest (energiek en met perfecte timing gespeeld door Ralph Fiennes) probeert in 1932 samen met piccolo Zero (Revolori) uit handen van de fascisten te blijven. Voor het eerst schemert er in Andersons jongensboekwereld iets van de boze buitenwereld door. Wat nog niet wil zeggen dat The Grand Budapest Hotel niet meer herkenbaar is als een Wes Anderson-film. De malle personages, bonte kleuren en hyperrealistische omgeving zijn gebleven. Net als de droogkomische humor, de tomeloze energie en de bijzondere aandacht voor vorm en aankleding.

The Invisible Woman
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (3 stemmen)
GB 2013. Biografie van Ralph Fiennes. Met oa Ralph Fiennes, Felicity Jones en Kristin Scott Thomas. Tweede film van Fiennes als acteur/regisseur (na de Shakespeare-verfilming Coriolanus in 2011) gaat over de geheime relatie tussen de beroemde Britse schrijver Charles Dickens (Fiennes zelf) en de veel jongere toneelactrice Nelly Ternan. Op papier het zoveelste Britse kostuumdrama over de benauwende Victoriaanse moraal. Maar regisseur Fiennes zet het genre volledig naar zijn hand, en had als regisseur het inzicht dat dit niet de film van Dickens is, maar van Nelly, die indrukwekkend gespeeld wordt door Felicity Jones.

Ida
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.5 sterren (9 stemmen)
POL/DK 2013. Drama van Pawel Pawlikowski. Met oa Agata Trzebuchowska, Agata Kulesza en Joanna Kulig. In het Polen van de jaren zestig bezoekt de jonge, devote novice Anna, op instigatie van haar moeder-overste, haar enige familielid. Haar cynische, kettingrokende tante vertelt haar dat ze niet Anna heet maar Ida. En dat ze niet rooms-katholiek is maar joods. Om te achterhalen wat er precies is geschied, beginnen de tegenpolen aan een queeste door Polen. Het wordt een ontluisterende reis. Ida van de Britse Pool Pawel Pawlikowski is een verstild, bij tijd en wijle schokkend drama, dat niet alleen door de schitterende zwart-witfotografie en uitgebalanceerde shots herinneringen oproept aan het werk van Robert Bresson en - vooral - Carl Th. Dreyer.

Kill Your Darlings
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (4 stemmen)
USA 2013. Biografie van John Krokidas. Met oa Daniel Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall, Jack Huston en Ben Foster. Ambitieus en over het geheel sprankelend debuut van regisseur Krokidas (1973), waarin een minder bekende periode uit de levens van Jack Kerouac, William S. Burroughs en Allen Ginsberg, de oprichters van de Beat Generation, wordt belicht: toen ze elkaar begin jaren veertig in New York leerden kennen. De film zoomt in op Beat-dichter Ginsberg (een onbevreesde Daniel Radcliffe), die op de universiteit van Columbia verliefd wordt op medestudent Lucien Carr (DeHaan, ideaal gecast als mysterieuze muze). Carr zal hem binnenleiden in een wereld vol jazz, drugs en vrije... verzen.

The Missing Picture
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (4 stemmen)
CAM/F 2013. Documentaire van Rithy Panh. Nieuw hoogtepunt in het werk van documentairemaker Rithy Panh, die uit de bloeddoorlopen bodem van zijn geboorteland Cambodja kleipoppetjes maakt die het verhaal van zijn omgekomen familieleden verbeelden. Met zijn klei-tableaux neemt Panh het op tegen de officiële werkelijkheid, die uit louter harmonie bestond. Met zijn bespiegelingen over het belang van beelden formuleert Panh een hartverscheurend intelligent antwoord op een tijdperk van kille destructie. Beloond met een Oscarnominatie en in Cannes de beste film van het Un Certain Regard-programma.

Spies & Glistrup
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 2.5 sterren (1 stemmen)
DK 2013. Biografie van Christoffer Boe en Simon Pasternak. Met oa Pilou Asbæk, Nicolas Bro en Jesper Christensen. Sex, Drugs & Taxation luidt de internationale titel van deze Deense schelmenkomedie, en dat vat de film wel aardig samen. De historische titelfiguren - Spies was ondernemer, Glistrup accountant - deden in het Denemarken van de jaren zestig en zeventig veel stof opwaaien met hun radicale opvattingen en hedonistische levensstijl. Regisseur Boe laat wijselijk in het midden of de getoonde uitspattingen exact zo hebben plaatsgevonden, maar brengt het verhaal met vaart, humor en voldoende menselijkheid. Asbæk (Kasper Juul uit de serie Borgen) leeft zich aanstekelijk uit als zwaar bebaarde geilneef Spies.

Recent verschenen filmrecensies
Kluchtige verkleedpartijen
Les garçons et Guillaume, à table! van Guillaume Gallienne Guillaume Galiennes verfilming van zijn eigen theatervoorstelling over de ontdekkingstocht naar zijn seksuele geaardheid won in Frankrijk meerdere César Awards, waaronder die voor beste film en acteur. Hij brengt de vernuftige deconstructie van zijn identiteit als een luchtige komedie, wat de film wel wat oppervlakkig houdt.

Piraat krijgt vleugels
Last Hijack van Tommy Pallotta en Femke Wolting Een man is bezig een stalen staaf in de vorm van een enterhaak te buigen. Hij bevestigt een lang touw aan het uiteinde, loopt ermee naar een vrachtwagen en werpt de haak de lucht in. Terwijl de camera de baan door de lucht volgt, veranderen de documentairebeelden in animatie. Naadloos.

Fraaie beelden zonder emotie
Les salauds van Claire Denis Claire Denis heeft zich de afgelopen decennia bewezen als een filmmaakster met een eigen stijl. Films als Beau travail, 35 rhums en White Material kenmerken zich door prachtige beelden, sterk acteerwerk en gelaagde, complexe verhalen. Haar nieuwste film werd tijdens Cannes echter niet in het hoofdprogramma opgenomen, maar weggestopt in een randprogramma. En terecht, want Les Salauds is een Denis in mindere vorm.

K.U.T-Site

Her
Vooraleer we Spike Jonze’ bejubelde Her in de schijnwerper zetten, graag nog even uw aandacht voor de wonderlijke plek waar die film zijn Belgische première ke...

Vijf carrières die er geen waren
Uiteraard is de doorsnee Hollywoodcarrière eindig, in het bijzonder voor actrices. De één houdt het al wat langer uit dan de ander, maar eens de dertig nadert en de looks van minder belang worden voo...

BIFFF 2014 - 32ste Brussels International Fantastic Film Festival
Het leek een vreemd huwelijk tussen de bizarre mindtwists en de occasionale streep maagomkerende gore van het Brusselse Internationaal Festival van de Fantastische Film en BOZAR, de Bru...

Nieuwe namen - 2014
We denken te weten waarover we het hebben, als we inzetten op wiens carrière in de komende jaren een vlucht zal nemen. Hoezeer onderstaande artiesten al een hele weg hebben afgelegd, het grote publiek weet amp...

Noah
De kracht van een bijbelverhaal valt niet te ontkennen, gelovig of niet. Logisch dan ook dat Hollywood zich eens in de zoveel tijd over het oude of nieuwe testament buigt. Noah is na het fenomenale ...

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden