Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant

Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Dazed and Confused (1993)

Dazed and Confused

Opgroeien in het Amerika van de jaren zeventig moet een behoorlijke opgave zijn geweest. Want hoe gingen jongeren om met al die eind jaren zestig verworven vrijheden (drank, drugs, vrije liefde, de mogelijkheid om zelf je levenspad te bepalen)? Filmmaker

Monster High: Ontsnapping van Schedel eiland ? Monster High: Escape from Skull Shores (2012)

Monster High: Ontsnapping van Schedel eiland

De monsters van Monster High zijn toch ook net gewone tieners. Het is Spring Break in 'Monster High: Ontsnapping van Schedel eiland', en wie een beetje op de hoogte is van de Amerikaanse jongerencultuur weet dat dat gelijk staat aan feesten. De kids van Monster High houden het allemaal binnen de perken, als het niet op een basisschool mag, zul je het in deze film niet zien. Op weg naar het Great Barrier Reef, waar Lagoona eindelijk haar vriend Gil kan voorstellen aan haar ouders, raakt hun boot in de problemen. Ze worden aangevallen door een Kraken, een mythisch monster van gigantische proporties.

Monster High: Monsters tegen monsters ? Monster High: Fright On (2011)

Monster High: Monsters tegen Monsters

De strijd tussen vampiers en weerwolven lijkt nog lang niet uitgewoed, maar als het aan Mattel-franchise Monster High ligt, wordt de strijdbijl binnenkort begraven. Deze highschool voor de afstammelingen van bekende (film-)monsters als Frankenstein, Dracula, Medusa, zombies en het zeemonster heeft saamhorigheid en tolerantie hoog in het vaandel staan en vampiers en weerwolven zijn er niet alleen bevriend, maar hebben zelfs verkering! In een van de eerste avonturen, ?Monster High: Monsters tegen monsters? (?Monster High: Fright On?) (2011), kondigt het hoofd van de school Bloodgood aan dat Monster High gaat fuseren met

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. Boyhood

TOP 2. Under the Skin

TOP 3. Starred Up

TOP 4. Deux jours, une nuit

TOP 5. The Homesman

FLOP 1. The Philosophers

Recent verschenen interviews
Het blijft toch je broer
Tom & Matt Berninger over Mistaken for Strangers Matt Berninger van indierockband The National vroeg zijn broer Tom, net van de filmacademie, mee op toernee. Tom faalde als roadie, maar filmde wel een unieke documentaire bij elkaar: Mistaken for Strangers.

Lieve jongens
Robin Campillo over Eastern Boys Eastern Boys is de tweede film van Robin Campillo (Les revenants). Een mengelmoes van sociaal-realisme, liefdesdrama en thriller over een groepje Oost-Europese illegale jongeren en de homoseksueel Daniel.

nu.nl - Film
Nieuwe karakters in Game of Thrones
Het vijfde seizoen van de hitserie Game of Thrones bevat negen nieuwe karakters. Dit is bekendgemaakt tijdens de entertainmentbeurs Comic Con in San Diego.

Patrick Wilson niet in Marvelfilm Ant-Man
Patrick Wilson is toch niet te zien in Ant-Man. De acteur heeft, samen met twee anderen, het project van Marvel verlaten.

Joaquin Phoenix in beeld voor Doctor Strange
Joaquin Phoenix kruipt mogelijk in de huid van oppermagiër Doctor Strange. De acteur is in gesprek over de hoofdrol in de verfilming van de Marvel-strips.

The Walking Dead-tekenaar komt met nieuw project
De tekenaar van de Amerikaanse zombieserie The Walking Dead, komt met een nieuw project. Robert Kirkman wil zijn strip Outcast op de televisie krijgen.

The Expendables 3 gelekt op internet
Actiefilm The Expendables 3 is drie weken voor zijn bioscooppremière al op internet opgedoken.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
Heli
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (3 stemmen)
MEX/NL/D/F 2013. Drama van Amat Escalante. Met oa Armando Espitia, Andrea Vergara, Linda González en Juan Eduardo Palacios. De jonge, doodgoeie Heli vindt een partij cocaïne in de watertank op zijn huis. Hij besluit het spul weg te spoelen. De volgende dag wordt de voordeur ingebeukt door mannen die gekleed gaan in politie-uniformen. Vader wordt zonder pardon neergeknald, Heli en zusje Estela worden afgevoerd. Mexicaan Escalante (Sangre, Los bastardos) schetst met deze indringende, aardedonkere wraakfilm een vreselijk beeld van zijn vaderland. Het geweld komt van alle kanten en is niet te stoppen. Alles en iedereen is corrupt. Het kwam hem op veel kritiek te staan, maar er was ook lof: in Cannes werd Escalante vorig jaar bekroond als beste regisseur.

The Homesman
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 2.5 sterren (1 stemmen)
USA/F 2014. Western van Tommy Lee Jones. Met oa Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Miranda Otto, John Lithgow en Sonja Richter. Omdat hun echtgenoten te laf en egoïstisch zijn, werpt de alleenstaande pioniersvrouw Mary Bee Cuddy (Swank) zich maar op om drie dolgedraaide vrouwen naar de beschaafde wereld te brengen, waar ze beter verzorgd kunnen worden. Ze wordt daarbij geholpen door de opportunistische uitvreter George Briggs (Jones). The Homesman is een ongewone western die regelmatig van toon wisselt - van sentimenteel naar burlesk naar ronduit griezelig - maar altijd blijft boeien en gaandeweg zelfs gaat ontroeren.

Mistaken for Strangers
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (2 stemmen)
USA 2013. Documentaire van Tom Berninger. Met oa Tom Berninger, Matt Berninger en Bryce Dessner. In 2010 vroeg Matt Berninger, frontman van Amerikaanse indie-rockband The National, zijn negen jaar jongere broer Tom mee als roadie op wereldtournee. Dat Tom meer van metal hield dan de 'pretentieuze bullshit' van Matts band, moest geen problemen opleveren. Toms onhandigheid bleek wel problematisch: na ruim een half jaar werd hij ontslagen. Gelukkig had Tom alles gefilmd, met deze bijzonder amusante docu als gevolg, die hier en daar een Spinal Tap-achtige hilariteit bereikt, maar uiteindelijk ook ontroert. Derhalve niet alleen leuk voor fans van The National.

Oorlogsgeheimen
cinema.nl 4.0 sterren
NL 2014. Jeugdfilm van Dennis Bots. Met oa Maas Bronkhuyzen, Joes Brauers, Pippa Allen, Nils Verkooijen en Loek Peters. Dennis Bots (Achtste-groepers huilen niet) laat de beelden spreken in deze strakke verfilming van de jeugdroman van Jacques Vriens, over de vriendschap van twee jongens in een Limburgs dorp, die in bezettingstijd onder druk komt te staan. Een verhaal over geheimen, maar niet alleen voor de Duitsers. Kunnen ouders hun kinderen nog wel vertrouwen, en kinderen hun ouders? Oorlogsgeheimen is een scherp gesneden avontuur dat zowel hier als over de grenzen nog wel eens flink in de prijzen kan vallen.

How to Train Your Dragon 2
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (1 stemmen)
USA 2014. Animatie van Dean DeBlois. Vijf jaar na de gebeurtenissen in deel één zijn de ooit vijandig geachte draken volledig geïntegreerd in het Vikingendorp van hoofdpersoon Hiccup (Hikkie in de Nederlandse versie: Hoe tem je een draak 2). Nu er massaal op de beesten wordt gevlogen, doen de helden steeds nieuwe ontdekkingen, zoals een grot vol onbekende drakensoorten en een gevaarlijke nieuwe vijand. Tweede deel in de DreamWorks-animatiereeks naar de boeken van Cressida Cowell is wederom een erg geslaagde familiefilm, vol spectaculaire 3D-beelden en aangename humor. Alleen de langgerekte, luidruchtige finale doet wat obligaat aan.

Deux jours, une nuit
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (9 stemmen)
B/I/F 2014. Drama van Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne. Met oa Marion Cotillard, Olivier Gourmet en Fabrizio Rongione. Werkneemster Sandra heeft precies een weekend de tijd, de twee dagen en een nacht uit de titel, om haar collega's ervan te overtuigen af te zien van hun bonus, zodat zij haar baan kan houden. Opnieuw een intelligent en aangrijpend sociaal drama van de Waalse broers Jean-Pierre en Luc Dardenne, die meestal werken met niet-professionele acteurs, maar voor de moeilijke en complexe rol van Sandra aanklopten bij de Franse filmster Marion Cotillard. Die gelukkig ja zei.

Recent verschenen filmrecensies
Dolgedraaide pioniersvrouwen
The Homesman van Tommy Lee Jones Nebraska, 1854. Eigenlijk is het enige wat de alleenstaande pioniersvrouw Mary Bee Cuddy wil, is een echtgenoot. Iemand die haar kan helpen op de farm.

Krachtige Binoche als oorlogsfotografe
A Thousand Times Good Night van Erik Poppe Regisseur Erik Poppe werkte aan het begin van zijn carrière als persfotograaf en kreeg in conflictgebieden een boel ellende voor de lens. De ervaringen uit die periode neemt hij mee in zijn nieuwste film, maar het directe drama verplaatst hij naar het leven achter de camera, waar een fotografe moeite heeft om haar gevaarlijke werk te combineren met een normaal gezinsleven.

Het geweld komt van alle kanten
Heli van Amat Escalante De jonge Heli heeft een tamelijk overzichtelijk leven: net als zijn vader werkt hij aan de lopende band in een autofabriek in de kale woestenij van het Mexicaanse binnenland. Na de arbeid keren ze samen terug naar hun piepkleine bouwval, dat ook onderdak biedt aan Heli's vrouw, hun pasgeboren baby en zijn twaalfjarige zusje Estela.

K.U.T-Site

The Homesman
The Three Burials of Melquiades Estrada was zo'n mooi debuut dat het best uitkijken was naar een tweede film van Tommy Lee Jones. Met The Homes...

Labyrinthus
De Vlaming Douglas Boswell liep voor het eerst in de kijker met de mooie kortfilm Romance, waarna hij jammer genoeg aan de slag ging als televisieregisseur ...

Palo Alto
James Franco is zo'n beetje van alle markten thuis. Palo Alto is de filmbewerking van een kortverhaal van zijn hand, dat hij zelf ook nog eens mee produceerde en waarin hij een rol vertolkt. Bovenal is deze ...

Under the Skin
Het bijzonder atmosferische Birth was als opvolger van de gangsterprent Sexy Beast een enorme bevestiging van het talent van Jonathan Glazer. Lichtjes frustrerend dan ook voor...

Bad Neighbours
Een filmfan leeft meestal van een gedoseerd dieet: tussen een etherisch drama of een intense thriller mag gerust een domme komedie zitten. Zeker wanneer er een R-rated-label opplakt - niet geschikt voor jonger dan 16 - b...

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden