Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Good People (2014)

Good People

?Tussen grote blockbusters (of flops) als ?Jupiter Ascending? en ?The Seventh Son? door worden ook andere, kleinere films op het witte doek gebracht. Dat deze kleinere producties vaak niet opgewassen zijn tegen al die spektakelstukken blijkt uit het gegeven

Prijsvraag DVD Despair (1978)

Prijsvraag DVD Despair

Fassbinder?s 31ste ? en eerste Engelstalige ? film is een verontrustende en superbe surrealistische film-noir. De verbeelding van Vladimir Nabokov?s roman uit 1936 over een fabriekseigenaar die langzaamaan gek wordt. Dirk Bogarde (1921-1999) domineert het scherm op onnavolgbare wijze en levert een complexe en tegelijkertijd onderkoelde performance af. Hij beweerde achteraf dat 'Despair' niet alleen een belangrijke stap in zijn carričre was maar dat hij in de film zijn beste acteerprestatie ooit leverde. Despair was zijn laatste grote filmrol. Wil jij de DVD van de schitterende film 'Despair' winnen?

Johnny Bakru (2014)

Johnny Bakru

Rose van negen woont samen met haar alleenstaande moeder Mary en vier bijna volwassen broers ergens achteraf in het westen van Nederland. Haar moeder runt een succesvolle rozenkwekerij en heeft daarnaast een limousineverhuurbedrijf, waarmee Rose's broers

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. Whiplash

TOP 2. Birdman

TOP 3. A Most Violent Year

TOP 4. Loin des hommes

TOP 5. Kingsman: The Secret Service

FLOP 1. Charlie Mortdecai

Recent verschenen interviews
Interview: Bob Odenkirk over Better Call Saul
'Ergens moet iets fout zijn gegaan' De nieuwe serie van Vince Gilligan (Breaking Bad) gaat over een klassieke 'schmuck'. Bob Odenkirk kreeg de eer de hoofdrol te spelen. 'Wat is er nou zo leuk aan Saul Goodman? Hij is egoďstisch, hij liegt, hij manipuleert.'

Interview: Ruben Östlund over Turist
Pijnlijke waarheid Na Involuntary (2008) en Play (2011) is Turist is de derde speelfilm van Ruben Östlund. Hij plaatst zijn personages graag in ongemakkelijke situaties. 'Omdat keuzes juist dan interessant worden.'

nu.nl - Film
Deze films gaan deze week in premičre
NU.nl recenseert een selectie van films die vanaf deze week in de bioscoop te zien zullen zijn.

Patrick Stewart heeft de hoofdrol in The Green Room
Acteur Patrick Stewart is gestrikt voor de hoofdrol in de film The Green Room.

Keanu Reeves baalt van gebrek aan grote rollen
Keanu Reeves vindt het jammer dat hij de laatste jaren minder wordt gevraagd voor grote films.

Meryl Streep stort zich op operazangeres
Meryl Streep gaat operazangeres Florence Foster Jenkins, beroemd om haar hoogmoed, spelen in een biopic van Stephen Frears.

Amerikaanse versie The Bridge keert niet terug
De Amerikaanse televisieserie The Bridge keert niet terug voor een derde seizoen.

filmnieuws.nu -
Oproep: Aanvragen Internationale Context (filmfonds)
In 2015 zet het Fonds het in 2014 geďntroduceerde programma Talentontwikkeling in Internationale Context voort. Ook dit jaar kunnen drie teams, bestaande uit een scenarist, regisseur en producent, met een bijdrage van het Fonds een project ontwikkelen voor de internationale markt. Het programma richt zich op teams met een heldere visie en de ambitie om urgente, eigenzinnige en cinematografisch onderscheidende filmprojecten in en voor de internationale markt te ontwikkelen. De teams dienen te bestaan uit een scenarist, regisseur (of...

Korte documentaire Nijmegen vertoond op 3 filmfestivals (gelderlander)
De film 'Wegen', van de Nijmeegse cineast Harko Wubs is de komende weken op 3 verschillende internationale filmfestivals te zien. 'Wegen' wordt onder meer op het komende Go Short filmfestival (8 - 12 april) in Nijmegen vertoond. Maar de korte documentaire is ook op het DEF-festival in het Sloveense Ljubljana (10 - 13 maart) te zien en op het Speechless Film Festival in Mankato in het Amerikaanse Minnesota (21 - 21 maart).

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
Turist
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (12 stemmen)
ZWE/F/N 2014. Drama van Ruben Östlund. Met oa Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Kristofer Hivju en Vincent Wettergren. Wanneer een lawine zijn gezin dreigt te vermorzelen handelt de vader instinctief? en rent hard weg. Östlund, die eerder confronterende films maakte als Involuntary (2008) en Play (2011), maakt het zijn personages bij voorkeur zo moeilijk mogelijk. En dus overleeft het gezin, en moeten alle leden vervolgens in het reine zien te komen met vaders pijnlijke vluchtgedrag. Naast dit prikkelende gegeven valt er ook visueel veel te beleven. Östlund wist de lawine zo levensbedreigend in beeld te brengen, dat je de vader bijna gaat begrijpen. Bijna.

Wild
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (3 stemmen)
USA 2014. Biografie van Jean-Marc Vallée. Met oa Reese Witherspoon, Laura Dern, Michiel Huisman en Gaby Hoffmann. Na tragische ervaring en periode vol seks en drugs besluit twintiger Cheryl Strayed (overtuigend gespeeld door Witherspoon, die de film ook meeproduceerde) ruim 1700 kilometer lange wandeltocht van Mexico naar Canada te ondernemen. Wordt uiteraard louterende ervaring, maar het plezier van Wild zit hem niet in die soms uitgespelde boodschap, maar in de uitvoering. Door Witherspoon, die genomineerd werd voor een Oscar, en vooral door regisseur Vallée (Dallas Buyers Club), die heden en verleden handig door elkaar snijdt en de kijker bijna fysiek aanwezig laat zijn op de tocht.

Birdman
cinema.nl 5.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (25 stemmen)
USA 2014. Drama van Alejandro González Ińárritu. Met oa Michael Keaton, Edward Norton, Zach Galifianakis, Emma Stone en Naomi Watts. Acteur Riggan Thomson (voortreffelijke comeback van Batman-acteur Michael Keaton) was ooit wereldberoemd als superheld Birdman, maar is sinds hij bedankte voor Birdman 4 in de vergetelheid geraakt. Als de film begint probeert hij iets van de waardering van vroeger terug te winnen in het theater. Birdman is een postmodern, meta-meesterwerk over acteren, roem en zelfrespect. Geschoten als was het één lange take en met een fantastische score, die vooral bestaat uit geďmproviseerde percussieklanken. Birdman is onvoorspelbaar, hallucinerend en zeker voor regisseur Ińárritu (Babel, Biutiful) opvallend grappig.

Kingsman: The Secret Service
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (1 stemmen)
GB 2014. Actiefilm van Matthew Vaughn. Met oa Colin Firth, Taron Egerton, Samuel L. Jackson en Michael Caine. Humoristische liefdesbrief aan de klassieke spionnenfilm, met in de hoofdrol Colin Firth als deftige geheim agent die een jong straatschoffie onder zijn hoede neemt. Gezamenlijk nemen ze het op tegen superschurk Valentine (Jackson), een internetmiljardair die op rigoureuze wijze het broeikaseffect poogt op te lossen. Net als Vaughns Kick-Ass (2010) gebaseerd op een graphic novel van Mark Millar, en dus vliegen de afgehakte ledematen en ontploffende hoofden weer in rap tempo door de lucht. Ongeschikt voor tere zieltjes, maar hoogst vermakelijk.

Erbarme Dich
cinema.nl 3.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (1 stemmen)
NL 2015. Documentaire van Ramón Gieling. Christus is in kerkdiensten, films, muziek en literatuur ontelbare keren gestorven, maar nooit zo schitterend en dramatisch begeleid als in Bachs Matteüspassie. Ramón Gieling laat in Erbarme Dich zien waarom dat stuk zo belangrijk is. Aan het woord komen onder meer operaregisseur Peter Sellars en schrijfster Anna Enquist. Helaas worden hun verhalen soms begeleid door beelden die, zelfs als je Bachs tekst kent, nogal vergezocht lijken (raketbeschietingen in Irak), of juist veel te expliciet (twee boksers die elkaar toetakelen). Wat echter overheerst is het besef dat de Matteüs over de jaren heel veel mensen troost heeft gebracht.

Selma
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (1 stemmen)
USA/GB 2014. Biografie van Ava DuVernay. Met oa David Oyelowo, Cuba Gooding jr, Giovanni Ribisi, Tom Wilkinson en Oprah Winfrey. Indrukwekkende eerste grote speelfilm over het leven van Martin Luther King. Centraal staat de monumentale protestmars van Selma naar Montgomery in 1965, die president Lyndon B. Johnson ertoe dwong via de Voting Rights Act een einde te maken aan de ongelijkheid in stemrecht voor Afro-Amerikaanse kiezers. De Britse acteur Oyelowo, die ook al indruk maakte in DuVernay's relatiedrama Middle of Nowhere (2012), is fantastisch in de hoofdrol: met zijn subtiele spel maakt hij van King een twijfelend mens van vlees en bloed, die de mythe ver overstijgt.

K.U.T-Site

Birdman
Amores Perros. Babel. 21 Grams. Biutiful. Niets lichtvoetigs aan het im...

Jupiter Ascending
De relevantie van de ooit vernieuwende Wachowski's is lang vervaagd. Met Cloud Atlas wisten broer en zus nog een vrij geslaagde en originele film af te leveren - met dank...

Big Hero 6
Walt Disney Animation Studios probeert nog steeds uit de schaduw van zijn bastaardkind Pixar te kruipen maar dat lijkt maar in beperkte mate te lukken. Door het klassieke prinsessenrecept van Frozen kon de stud...

Xenia
Xenia presenteert zichzelf als ‘une nouvelle Odyssée Grecque’, met het woord ‘nouvelle’ in het knalroze op de poster geklad. Een queer roadmovie dus, met twee Albanese broertjes in...

Fifty Shades of Grey
Terwijl Amerika prat gaat op inkomsten van het vrouwelijke filmpubliek (en records verbreekt als ‘hoogste omzetcijfers ooit in het weekend voorafgaand aan de feestdag President’s Day’), zaait de ve...

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden