Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant

Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Ragnarok ? Gåten Ragnarok (2013)

Ragnarok

In de Noordse mythologie staat Ragnarök (Ragnarok) voor de ?ondergang van de goden (en de wereld)?. Volgens de overlevering zou die plaatshebben in de vorm van een eindstrijd tussen ontketende helbewoners als de wolf Fenrir, de slang Jormungand en de draak van de onderwereld

Paranormal Activity: The Marked Ones (2014)

Paranormal Activity: The Marked Ones

De ?Paranormal Activity? franchise wordt gigantisch uitgemolken. Hartstikke slim! Je moet het ijzer smeden als het heet is. Het punt is dat het publiek de vrijwel identieke delen op den duur zat is en overkill op de loer ligt. Gelukkig beseft regisseur Christopher Landon dat ook en heeft hij ?Paranormal Activity: The Marked Ones? ingeblikt. Deze spin off is een stuk frisser dan de reguliere vervolgen en geeft de franchise een goedgeplaatste schop onder de kont.??In ?Paranormal Activity: The Marked Ones? draait het om een Latijns-Amerikaanse familie in een arme buurt in Oxnard, Californië. Vrienden Jesse (Andrew Jacobs) en Hector (Jorge Diaz) ontdekken

Minuscule en de mierenvallei ? Minuscule ? La vallée des fourmis perdues (2013)

Minuscule en de mierenvallei

Een film zonder gesproken woord, dit is een weinig voorkomend gegeven anno 2014. Toch hoeft dit geen onoverkoombaar obstakel te zijn, dit bewijst ?Minuscule en de mierenvallei?. Dit mieren-drama, gebaseerd op de gelijknamige televisieserie, laat zien dat de handelingen van de geanimeerde insecten genoeg zijn om een verhaal te vertellen. Dat het verhaal verder niet heel bijzonder is maakt eigenlijk niet uit in deze (stem)acteur-loze film, het blijft vermakelijk om naar te kijken. Op een afgelegen plek worden de overgebleven spullen van een picknick omgetoverd tot de overwinningsprijs van een oorlog

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. Eastern Boys

TOP 2. Snowpiercer

TOP 3. Noah

TOP 4. Her

TOP 5. The Grand Budapest Hotel

FLOP 1. Carrie

Recent verschenen interviews
'Het duurde even voordat het klikte'
Interview: The Keeper of Lost Causes In misdaadthriller The Keeper of Lost Causes van Mikkel Nørgaard probeert inspecteur Mørck een oude ontvoeringszaak op te lossen.

Van de regen in de drup
Interview: Diego Quemada-Díez over La jaula de oro La jaula de oro is een roadmovie over Guatemalteekse tieners die illegaal naar de VS reizen. Debuterend regisseur Diego Quemada-Díez hanteert de stijl van zijn leermeester Ken Loach: fictie met zo veel mogelijk realisme.

nu.nl - Film
Benedict Cumberbatch 'moest en zou' Smaug spelen
Benedict Cumberbatch, die de de draak Smaug speelt in het tweede deel van Peter Jackson?s filmtrilogie The Hobbit, wilde de rol heel graag hebben. "Voor die rol móest ik auditie doen."

Ineke Houtman verfilmt boek Heleen van Royen
Regisseur Ineke Houtman gaat het boek De Ontsnapping van schrijfster Heleen van Royen verfilmen. Dat heeft producent Fu Works bekendgemaakt.

Dexter-atrice Jennifer Carpenter ontwikkelt tv-serie
Jennifer Carpenter is momenteel een tv-serie aan het ontwikkelen die is gebaseerd op het boek The Death Class: A True Story About Life

Broers Paul Walker helpen bij voltooien Fast & Furious 7
De broers van de overleden acteur Paul Walker, Cody en Caleb, helpen "de laatste gaatjes op te vullen" bij de opnames voor Fast & Furious 7.

Leonardo DiCaprio werkt met Biutiful-regisseur
Leonardo DiCaprio gaat samenwerken met filmmaker Alejandro Gonzales Inarritu. De twee heren gaan een thriller maken.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
The Grand Budapest Hotel
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (22 stemmen)
GB/D 2014. Komedie van Wes Anderson. Met oa Ralph Fiennes, Tony Revolori, Adrien Brody, Willem Dafoe en F. Murray Abraham. Monsieur Gustave, de flamboyante conciërge van vijfsterrenhotel Grand Budapest (energiek en met perfecte timing gespeeld door Ralph Fiennes) probeert in 1932 samen met piccolo Zero (Revolori) uit handen van de fascisten te blijven. Voor het eerst schemert er in Andersons jongensboekwereld iets van de boze buitenwereld door. Wat nog niet wil zeggen dat The Grand Budapest Hotel niet meer herkenbaar is als een Wes Anderson-film. De malle personages, bonte kleuren en hyperrealistische omgeving zijn gebleven. Net als de droogkomische humor, de tomeloze energie en de bijzondere aandacht voor vorm en aankleding.

The Invisible Woman
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (2 stemmen)
GB 2013. Biografie van Ralph Fiennes. Met oa Ralph Fiennes, Felicity Jones en Kristin Scott Thomas. Tweede film van Fiennes als acteur/regisseur (na de Shakespeare-verfilming Coriolanus in 2011) gaat over de geheime relatie tussen de beroemde Britse schrijver Charles Dickens (Fiennes zelf) en de veel jongere toneelactrice Nelly Ternan. Op papier het zoveelste Britse kostuumdrama over de benauwende Victoriaanse moraal. Maar regisseur Fiennes zet het genre volledig naar zijn hand, en had als regisseur het inzicht dat dit niet de film van Dickens is, maar van Nelly, die indrukwekkend gespeeld wordt door Felicity Jones.

Ida
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.5 sterren (7 stemmen)
POL/DK 2013. Drama van Pawel Pawlikowski. Met oa Agata Trzebuchowska, Agata Kulesza en Joanna Kulig. In het Polen van de jaren zestig bezoekt de jonge, devote novice Anna, op instigatie van haar moeder-overste, haar enige familielid. Haar cynische, kettingrokende tante vertelt haar dat ze niet Anna heet maar Ida. En dat ze niet rooms-katholiek is maar joods. Om te achterhalen wat er precies is geschied, beginnen de tegenpolen aan een queeste door Polen. Het wordt een ontluisterende reis. Ida van de Britse Pool Pawel Pawlikowski is een verstild, bij tijd en wijle schokkend drama, dat niet alleen door de schitterende zwart-witfotografie en uitgebalanceerde shots herinneringen oproept aan het werk van Robert Bresson en - vooral - Carl Th. Dreyer.

Kill Your Darlings
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (4 stemmen)
USA 2013. Biografie van John Krokidas. Met oa Daniel Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall, Jack Huston en Ben Foster. Ambitieus en over het geheel sprankelend debuut van regisseur Krokidas (1973), waarin een minder bekende periode uit de levens van Jack Kerouac, William S. Burroughs en Allen Ginsberg, de oprichters van de Beat Generation, wordt belicht: toen ze elkaar begin jaren veertig in New York leerden kennen. De film zoomt in op Beat-dichter Ginsberg (een onbevreesde Daniel Radcliffe), die op de universiteit van Columbia verliefd wordt op medestudent Lucien Carr (DeHaan, ideaal gecast als mysterieuze muze). Carr zal hem binnenleiden in een wereld vol jazz, drugs en vrije... verzen.

The Missing Picture
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (3 stemmen)
CAM/F 2013. Documentaire van Rithy Panh. Nieuw hoogtepunt in het werk van documentairemaker Rithy Panh, die uit de bloeddoorlopen bodem van zijn geboorteland Cambodja kleipoppetjes maakt die het verhaal van zijn omgekomen familieleden verbeelden. Met zijn klei-tableaux neemt Panh het op tegen de officiële werkelijkheid, die uit louter harmonie bestond. Met zijn bespiegelingen over het belang van beelden formuleert Panh een hartverscheurend intelligent antwoord op een tijdperk van kille destructie. Beloond met een Oscarnominatie en in Cannes de beste film van het Un Certain Regard-programma.

Spies & Glistrup
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 2.5 sterren (1 stemmen)
DK 2013. Biografie van Christoffer Boe en Simon Pasternak. Met oa Pilou Asbæk, Nicolas Bro en Jesper Christensen. Sex, Drugs & Taxation luidt de internationale titel van deze Deense schelmenkomedie, en dat vat de film wel aardig samen. De historische titelfiguren - Spies was ondernemer, Glistrup accountant - deden in het Denemarken van de jaren zestig en zeventig veel stof opwaaien met hun radicale opvattingen en hedonistische levensstijl. Regisseur Boe laat wijselijk in het midden of de getoonde uitspattingen exact zo hebben plaatsgevonden, maar brengt het verhaal met vaart, humor en voldoende menselijkheid. Asbæk (Kasper Juul uit de serie Borgen) leeft zich aanstekelijk uit als zwaar bebaarde geilneef Spies.

Recent verschenen filmrecensies
Geen haute couture, maar degelijke confectiemode
Yves Saint Laurent van Jalil Lespert Yves Saint Laurent van Jalil Lespert is de eerste van twee films over het leven van de legendarische Franse modeontwerper. De concurrerende biopic van regisseur Bertrand Bonello (L'apollonide), die de bijzonder originele titel Saint Laurent draagt, gaat later dit jaar in première. Filmbiografieën lijken nu eenmaal in tweeën te moeten komen tegenwoordig (zie o.a. Jeff Buckley en Steve Jobs).

Onhandelbare inspecteur
The Keeper of Lost Causes van Mikkel Nørgaard In de Deense thriller The Keeper of Lost Causes lopen twee verhaallijnen door elkaar. Of eigenlijk naar elkaar toe. In de eerste wordt de veelbelovende jonge politica Merette Lynggaard ontvoerd en in een kooi gevangen gehouden. In de tweede volgen we de norse inspecteur Carl Mørck die vijf jaar later haar zaak opnieuw onderzoekt.

Anale fixatie
Feuchtgebiete van David Wnendt ?Komkommer: oké. Gember: kut. Wortel: bingo!? Helen Memel (Carla Juri), die haar ?poesje? graag royaal over de vuile rand van een openbaar toilet haalt, onderwerpt haar ?vochtige streken? aan een groentetest.

K.U.T-Site

Non-Stop
Actiefilms met Liam Neeson zijn de laatste jaren niet echt te vertrouwen. Met bedenkelijke producties als Taken (en de daaropvolgende sequels), Battleship of ...

The Grand Budapest Hotel
Dat films van Wes Andersons niet meer bepleit moeten worden is een voordeel voor de recensent: elke filmfan is al vertrouwd met het unieke kijkdoosuniversum van deze aparte filmmaker en heeft al lang bepaald deze nostalg...

Her
Vooraleer we Spike Jonze’ bejubelde Her in de schijnwerper zetten, graag nog even uw aandacht voor de wonderlijke plek waar die film zijn Belgische première ke...

Vijf carrières die er geen waren
Uiteraard is de doorsnee Hollywoodcarrière eindig, in het bijzonder voor actrices. De één houdt het al wat langer uit dan de ander, maar eens de dertig nadert en de looks van minder belang worden voo...

BIFFF 2014 - 32ste Brussels International Fantastic Film Festival
Het leek een vreemd huwelijk tussen de bizarre mindtwists en de occasionale streep maagomkerende gore van het Brusselse Internationaal Festival van de Fantastische Film en BOZAR, de Bru...

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden