Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Birdman (2014)

Birdman

Een voorlopige waardering van 9+ op IMDb en jubelende pers vanuit het filmkamp in Venetië, de eerste langspeelfilm van Alejandro Gonzalez Iñarritu sinds ?Biutiful? (2010) wacht een glorierijke parade langs award ceremonies en bioscopen. ?Birdman?, dat

Prijsvraag DVD In the Fog ? V tumane (2012)

Prijsvraag DVD In the Fog

Het is 1942. Het westen van de Sovjet Unie is bezet door de Duitsers. De plaatselijke partizanen leveren een harde en bloedige guerillastrijd tegen de overheersers. Een trein ontspoort niet ver van het dorpje waar Sushenya, een spoorwegarbeider, woont met zijn gezin. Hij wordt, ondanks zijn onschuld, samen met de saboteurs opgepakt. Publieke ophanging staat hen te wachten. De Duitse officier Grossmeier besluit Sushenya echter te sparen en laat hem vrij. Hij zal lokaas zijn voor de partizanen want het hele dorp verdenkt Sushenya intussen van verraad. Het duurt dan ook niet lang of Sushenya krijgt bezoek van twee partizanen: Burov en Voitik.

Mindscape (2013)

Mindscape

Hoe betrouwbaar zijn herinneringen? Is een herinnering per definitie geen gekleurd beeld van een gebeurtenis? De psychologische thriller ?Mindscape? gaat met deze interessante en uitdagende vragen aan de slag en dat heeft in een spannende film

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. The Tale of Princess Kaguya

TOP 2. Winter Sleep

TOP 3. The Reunion

TOP 4. Boyhood

TOP 5. The Double

FLOP 1. Magic in the Moonlight

Recent verschenen interviews
Pijnlijke stilte
Fernando Eimbcke over Club Sandwich In het komische drama Club Sandwich van Mexicaan Fernando Eimbcke ziet een alleenstaande moeder ontzet toe hoe ze haar puberzoon verliest aan een vakantieliefde.

Verwaarloosde urban films
Programmeur Wijngaarde over het Urban Filmfestival Dit weekend vindt voor de eerste keer in Nederland het Da Bounce Urban Filmfestival (DBUFF) plaats, dat zich richt op films met een zwarte cast of regisseur. Op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam zijn meer dan 25 urban films te zien. Programmeur Reguillo Wijngaarde wil de urban film een prominentere plek geven in het Nederlandse filmlandschap. ?Onbegrijpelijk dat die films hier niet worden uitgebracht.?

nu.nl - Film
Thom Hoffman gaat uit van vierde seizoen Dokter Tinus
De derde reeks van de SBS6-serie Dokter Tinus is pas vanaf woensdagavond op de buis, maar hoofdrolspeler Thom Hoffman durft nu al uit te gaan van een vierde seizoen.

Ongeluk Jake Gyllenhaal te zien in film
Toen Jake Gyllenhaal in november op de set van Nightcrawler een spiegel sloeg en naar het ziekenhuis moest, werd het voorval uitgelegd als een ongeluk. Op camera bleek het echter goed te werken en nu is de actie te zien in de film.

Korte fictiefilm '97%' Nederlandse inzending Oscars
De korte fictiefilm 97% van regisseur Ben Brand is de Nederlandse inzending voor de Oscars. De productie wordt ingezonden in de categorie Live Action Short Film, laat EYE International weten.

'André Hazes-film niet te vergelijken met musical'
Mensen die bang zijn dat de André Hazes-film Bloed, Zweet & Tranen erg lijkt op de musical Hij Gelooft in Mij hoeven niet te vrezen. Volgens Hadewych Minis, die een van de hoofdrollen speelt in de film, is de biopic 'heel anders' dan de musical.

Duitse acteur Gottfried John (72) overleden
De Duitse acteur Gottfried John, onder andere bekend van de James Bondfilm Goldeneye, is op 72-jarige leeftijd in de buurt van München overleden.

filmnieuws.nu -
Duitse acteur Gottfried John (72) overleden (nu.nl)
De Duitse acteur Gottfried John, onder andere bekend van de James Bondfilm Goldeneye, is op 72-jarige leeftijd in de buurt van München overleden. In Goldeneye met Pierce Brosnan als de geheim agent, vertolkte hij in 1995 de rol van de slechterik generaal Ourumov. John werkte ook samen met de vermaarde regisseur Rainer Werner Fassbinder en had een rol in de serie Berlin Alexanderplatz. Hij kreeg in 2000 de belangrijke Duitse filmprijs van de deelstaat Beieren voor zijn rol van Julius Caesar in de film Asterix & Obelix tegen Caesar.

Kees van Kooten getroffen door hartinfarct (parool)
Schrijver, televisiemaker en cabaretier Kees van Kooten (73) is vorige week maandag getroffen door een hartinfarct. Hij is daarna met spoed opgenomen in het VU Medisch Centrum (VUmc) in Amsterdam en heeft een bypassoperatie ondergaan, maakte uitgeverij De Bezige Bij dinsdag bekend. Inmiddels is hij weer thuis. Kees van Kooten schreef vorig jaar nog het Boekenweekgeschenk, De verrekijker. Gedurende zijn carrière publiceerde hij een groot aantal boeken en verhalenbundels en met Wim de Bie maakte hij vele televisieprogramma's waarvoor ze...

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
Boyhood
cinema.nl 5.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (26 stemmen)
USA 2014. Drama van Richard Linklater. Met oa Ellar Coltrane, Patricia Arquette, Ethan Hawke en Lorelei Linklater. Tijd speelt een hoofdrol in het werk van regisseur Linklater. Hij maakte films die zich afspelen in realtime (Tape) of 24 uur (Dazed and Confused) en liet personages terugkeren in meerdere films. Boyhood is een logische volgende stap. De opnames van dit ultieme coming of age-drama, over de schooljaren van een heel gewone Amerikaanse jongen, duurden twaalf jaar. Tussen 2002 en 2014 kwamen cast en crew jaarlijks samen om een nieuw hoofdstuk te filmen. Het resultaat, waarin we hoofdrolspeler Coltrane letterlijk zien opgroeien van snotneus tot volwassene, is een zeldzaam aangrijpende filmervaring. Juist omdat de grootse opzet zo bescheiden is uitgewerkt.

Maps To The Stars
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (3 stemmen)
CAN/USA/D/F 2014. Drama van David Cronenberg. Met oa Robert Pattinson, Julianne Moore, Mia Wasikowska, John Cusack en Carrie Fisher. Na de te eerbiedige boekverfilmingen Cosmopolis en A Dangerous Method keert Cronenberg terug naar zijn oude vorm met dit zwartkomische portret van de Hollywoodadel: een stel manipulatieve huichelaars wier persoonlijkheden en privélevens zijn geïnfecteerd door imago en marktwaarde. Dat ontdekt de 18-jarige Agatha (Wasikowska) die als ?klusjeshoer? aan de slag kan voor een actrice op haar retour (Moore). Broeierig en naar, maar ook Cronenbergs meest komische werk. Moore?s rol werd in Cannes bekroond.

Sin City: A Dame To Kill For
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (1 stemmen)
USA 2014. Actiefilm van Frank Miller en Robert Rodriguez. Met oa Mickey Rourke, Jessica Alba, Josh Brolin, Joseph Gordon-Levitt en Rosario Dawson. Alweer bijna tien jaar geleden is het dat graphic novel-verfilming Sin City verscheen. Deze opvolger, zowel prequel als sequel, herhaalt hetzelfde glorieuze trucje: snoeiharde film noir-actie verpakt in glanzende zwart-wit beelden, met hier en daar een bloedrood accent. En de drie losjes met elkaar verbonden verhaallijnen, die respectievelijk gaan over wraak, wraak en wraak, staan wederom vooral in functie van de visuele pracht. Weinig verrassingen dus, maar het is allemaal net iets mooier en indrukwekkender dan in deel één.

Heli
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (6 stemmen)
MEX/NL/D/F 2013. Drama van Amat Escalante. Met oa Armando Espitia, Andrea Vergara, Linda González en Juan Eduardo Palacios. De jonge, doodgoeie Heli vindt een partij cocaïne in de watertank op zijn huis. Hij besluit het spul weg te spoelen. De volgende dag wordt de voordeur ingebeukt door mannen die gekleed gaan in politie-uniformen. Vader wordt zonder pardon neergeknald, Heli en zusje Estela worden afgevoerd. Mexicaan Escalante (Sangre, Los bastardos) schetst met deze indringende, aardedonkere wraakfilm een vreselijk beeld van zijn vaderland. Het geweld komt van alle kanten en is niet te stoppen. Alles en iedereen is corrupt. Het kwam hem op veel kritiek te staan, maar er was ook lof: in Cannes werd Escalante vorig jaar bekroond als beste regisseur.

The Homesman
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (6 stemmen)
USA/F 2014. Western van Tommy Lee Jones. Met oa Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Miranda Otto, John Lithgow en Sonja Richter. Omdat hun echtgenoten te laf en egoïstisch zijn, werpt de alleenstaande pioniersvrouw Mary Bee Cuddy (Swank) zich maar op om drie dolgedraaide vrouwen naar de beschaafde wereld te brengen, waar ze beter verzorgd kunnen worden. Ze wordt daarbij geholpen door de opportunistische uitvreter George Briggs (Jones). The Homesman is een ongewone western die regelmatig van toon wisselt - van sentimenteel naar burlesk naar ronduit griezelig - maar altijd blijft boeien en gaandeweg zelfs gaat ontroeren.

Guardians of the Galaxy
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (4 stemmen)
2014. Actie van James Gunn. Met oa Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Vin Diesel en Bradley Cooper. Marvels universum van superhelden krijgt een aangename uitbreiding met de Guardians, een groep intergalactische buitenbeentjes die bij toeval samenkomen om het kwaad bestrijden. Regisseur James Gunn blaast de ruimte-western nieuw leven in, brengt wonderlijke werelden en wezens fraai tot leven en voorziet zijn visuele spektakel van vaart, humor en een voortreffelijke soundtrack vol hits uit de jaren zeventig. Chris Pratt schittert als de charmante en grappige Peter Quill, een kruising tussen Han Solo en Indiana Jones. Vooralsnog de leukste blockbuster van de zomer.

K.U.T-Site

Guardians of the Galaxy
Als het kassucces Guardians of the Galaxy al ergens opvalt tussen de eenheidsworst aan comicverfilmingen, is het misschien omdat deze prent - eindelijk - een stuk minder ernstig wil zijn dan de soms bombast...

The Reunion
In 2009 verwierf kunstenares Anna Odell heel wat naambekendheid in haar thuisland Zweden met onder meer een gefakete zelfmoord als een soort performance. Net tijdens die periode vond een schoolreünie plaats waarop z...

Into the Storm
Er zijn maar een handvol rampenfilms waarvan we kunnen zeggen dat ze echt de moeite waard zijn om te bekijken. The Towering Inferno en A Night to Remember zijn twee van de weinige films die in dat rijt...

The Double
In The Double vertolkt Jesse Eisenberg een eenzame jongen die zo verlegen is dat hij voor de mensen in zijn omgeving zo goed als onzichtbaar lijkt. Wanneer een zelfverzekerde en charismatische dubbelganger op he...

Jimmy's Hall
Naar verluidt is de 78-jarige Ken Loach dan toch aan zijn laatste film toe. De man is echter zo gedreven in het vertegenwoordigen van de kleine man, dat het niet uitgesloten is dat hij vroeg of laat nog met een nieuw ...

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden