Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Finding Dory (2016)

Finding Dory

Jarenlang zette actrice en talkshowhost Ellen DeGeneres zich in voor een vervolg op de Pixar-klassieker ?Finding Nemo? (2003), waarin zij de chaotische, vergeetachtige Picasso-doktervis Dory van een stem voorzag. Haar campagne werd uiteindelijk beloond, en ze mocht zelf in haar eigen talkshow aankondigen dat er aan een sequel gewerkt werd. ?Ik heb lange, lange, lange, lange, lange, lange tijd op deze dag gewacht. Ik overdrijf niet, het duurde echt zo lang. Ik weet dat de mensen bij Pixar druk waren met het creëren van ?Toy Story 16?. Maar het was het wachten zeker waard. Het script is fantastisch. En het heeft alles wat ik van de eerste film zo leuk vond: het heeft een groot hart

Viva (2015)

Viva

De jonge Cubaan Jesus heeft het niet gemakkelijk. Hij werkt als freelance-kapper in Havanna en verdient een extra centje door zijn lichaam te verkopen aan toeristen. Wat Jesus het liefst zou willen is optreden in zijn favoriete nachtclub,

Inside the Chinese Closet (2015)

Inside the Chinese Closet

Wie als homoseksueel uit de kast wil komen, moet rekening houden met waar die kast zich bevindt. Tolerantie voor afwijkende seksuele geaardheid verschilt nou eenmaal per land en regio. In de documentaire ?Inside the Chinese Closet? onderzoekt de Italiaanse filmmaakster Sophia Luvara hoe het leven eruitziet voor Chinese homoseksuelen. Daartoe volgde ze de jonge Chinezen Cherry en Andy. Het leven van Chinese homoseksuelen blijkt in veel opzichten verschillend van dat van hun westerse lotgenoten. Gevolg van eeuwenoude Chinese tradities waar eer, familie en nageslacht het cement vormen van het maatschappelijke

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. X + Y

TOP 2. While We're Young

TOP 3. Mission: Impossible - Rogue Nation

TOP 4. Paradise Trips

TOP 5. The Man from U.N.C.L.E.

FLOP 1. Self/less

Recent verschenen interviews
Juliette Binoche over Ma Loute
?Burlesk heb ik altijd al eens willen proberen? In de politieke klucht Ma Loute van Bruno Dumont worden de leden van een aristocratische familie gespeeld door louter Franse filmsterren. Juliette Binoche is de knotsgekke Aude Van Peteghem.

Léa Fehner over Les ogres
Winnaar eerste VPRO Big Screen Award Voor haar film Les ogres dook de Franse regisseur Léa Fehner diep in haar eigen jeugd bij het reizende theatergezelschap van haar ouders.

nu.nl - Film
Deze films gaan deze week in première
NU.nl recenseert een selectie van films die vanaf deze week in de bioscoop te zien zullen zijn.

Patrick Stewart heeft de hoofdrol in The Green Room
Acteur Patrick Stewart is gestrikt voor de hoofdrol in de film The Green Room.

Keanu Reeves baalt van gebrek aan grote rollen
Keanu Reeves vindt het jammer dat hij de laatste jaren minder wordt gevraagd voor grote films.

Meryl Streep stort zich op operazangeres
Meryl Streep gaat operazangeres Florence Foster Jenkins, beroemd om haar hoogmoed, spelen in een biopic van Stephen Frears.

Amerikaanse versie The Bridge keert niet terug
De Amerikaanse televisieserie The Bridge keert niet terug voor een derde seizoen.

filmnieuws.nu -
CineEurope: Award Ceremony sluitstuk Europese bioscoopconventie (hollandfilmnieuws)
De vijfentwintigste editie van CineEurope zit erop. En zoals elk jaar werd de officiële conventie van UNIC afgesloten met het uitreiken van prijzen aan vakbroeders die in de spotlight gezet moeten worden. Master of ceremony Niels Swinkels deed dat samen met de voormalige COO van UCI, de Catalaanse Pepe Batlle.

Cineville recenseert Bachelor-films Filmacademie (cineville)
Wie benieuwd is naar de toekomst van de Nederlandse film, doet er daarom goed aan om langs te gaan bij Keep an Eye. Op het eindexamenfestival van de Filmacademie presenteert zich ieder jaar een nieuwe lichting talenten. Bezoekers konden de laatste jaren bijvoorbeeld Sam de Jong (Prins) en Morgan Knibbe (Those Who Feel the Fire Burning) ontdekken.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
Ma Loute
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (1 stemmen)
F/D 2016. Komedie van Bruno Dumont. Met oa Fabrice Luchini, Juliette Binoche, Valeria Bruni Tedeschi, Brandon Lavieville en Raph. De noordkust van Frankrijk, 1910. De Bruforts zijn arme mosselrapers en de Van Peteghems aristocraten. Hun gescheiden werelden komen samen als de oudste zoon van de Bruforts, Ma Loute, verliefd wordt op Billie Van Peteghem, een meisje dat zich af en toe verkleedt als jongen (of andersom, dat laat Dumont bewust in het midden). Ma Loute is - na de tv-serie P'tit Quinquin (2014) - de tweede keer dat de strenge arthousefilmer Dumont zich vol overgave stort op een klucht. De film gaat regelmatig over de rand van de 'goede smaak', maar is veel subversiever (en dus interessanter) dan de gemiddelde klucht.

Les ogres
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (2 stemmen)
F 2015. Drama van Léa Fehner. Met oa François Fehner, Marion Bouvarel, Marc Barbé, Adèle Haenel en Lola Dueñas. Bitterzoet drama over het reizende theatergezelschap Davaï heeft oog voor vrijwel alle leden, maar zoomt in op de dominante directeur François en diens vrouw Marion (gespeeld door Fehners echte ouders) en de huwelijkscrisis die ze doormaken. De film is energiek, soms op het chaotische af, en meer een aaneenschakeling van gebeurtenissen dan een vastomlijnd verhaal, maar de kleurrijke personages zijn levensecht en weten altijd te boeien. Met ruim twee uur wel iets te lang. Desondanks: winnaar van VPRO's eerste Big Screen Award op IFFR 2016.

Elle
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (13 stemmen)
F/D/B 2016. Drama van Paul Verhoeven. Met oa Isabelle Huppert, Virginie Efira, Christian Berkel, Laurent Lafitte en Anne Consigny. De Parijse Michèle, directeur van een succesvol videogame-bedrijf, wordt in haar eigen huis verkracht. In plaats van de verkrachting te melden gaat ze door met haar leven alsof er niets gebeurd is. Totdat ze de vermoedelijke dader tegenkomt. Verhoevens eerste film na Zwartboek (2006) is een psychologische thriller die even humoristisch als provocatief is, en een grote hit was onder pers en publiek op Cannes 2016, waar Elle geselecteerd was voor het hoofdprogramma. De film won geen prijzen, maar Verhoeven en de onbevreesde hoofdrolspeelster Huppert hadden er zeker een verdiend.

The Idol
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (3 stemmen)
PAL/ARG 2015. Biografie van Hany Abu-Assad. Met oa Tawfeek Barhom, Ahmed Al Rokh, Hiba Attalah en Nadine Labaki. Superieur melodrama van de Palestijnse filmmaker Hany Abu-Assad (Paradise Now, Omar) is biopic over het leven van Arab-Idols winnaar Mohammad Assaf. Van zijn zware jeugd in het van de buitenwereld afgesloten Gaza, tot de finale van Arab-Idols op 22 juni 2013 in Egypte. De film is het energiekst in Assafs jeugdjaren, wanneer hij - gedreven door zijn zus Nour (Hiba Attalah, dé ontdekking van de film) - alleen nog maar zingt op bruiloften en partijen. Halverwege springt de film naar 2013 en zien we hoe Assaf (Barhom) de finale van Arab-Idols bereikt en heel Palestina op z'n kop weet te zetten.

The Wave
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (4 stemmen)
N 2015. Actiefilm van Roar Uthaug. Met oa Kristoffer Joner, Ane Dahl Torp en Thomas Bo Larsen. Het pittoreske fjordstadje Geiranger - een populaire toeristische bestemming - wordt bedreigd door een instabiele bergwand. Als die het begeeft, hebben bewoners en toeristen tien minuten om een veilig heenkomen te zoeken voordat een 75 meter hoge tsunami hen overspoelt. Gelukkig heeft geoloog Kristian een vrouw die met een waterpomptang weet om te gaan. Deze zelfbewuste Noorse ode aan de Amerikaanse (natuur)rampenfilm slaagt er niet alleen in alle genreclichés buitengewoon effectief in te zetten, maar voegt er ook nog een paar onorthodoxe variaties aan toe.

The Nice Guys
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (3 stemmen)
GB/USA 2016. Komedie van Shane Black. Met oa Ryan Gosling, Russell Crowe, Angourie Rice, Matt Bomer en Kim Basinger. LA 1977. Berooide privédetective Holland March (Gosling) gaat op zoek naar verdwenen porno-actrice, en komt tot de ontdekking dat hij bepaald niet de enige is. Gewelddadige, maar ook hilarische misdaadkomedie van de maker van Kiss Kiss Bang Bang en Iron Man Three, waarin het tempo hoog blijft en de grappen en ontwikkelingen nooit voorspelbaar worden. Bovendien ontstaat er in de film een prachtige bromance tussen March en de door Crowe gespeelde tough guy Jack Healy, de 'nice guys' uit de titel.

K.U.T-Site

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden