Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
Joy Ride 3: Roadkill (2014)

Joy Ride 3: Roadkill

Een groep jonge straatracers besluit om een snellere route te nemen op weg naar het auto-evenement Road Rally 1000. De rit verandert echter al snel in een ware nachtmerrie nadat ze een truck snijden op de autosnelweg. De bestuurder van het voertuig blijkt

Dumb and Dumber To (2014)

Dumb and Dumber To

Twintig jaar na het eerste deel verscheen het vervolg. ?Dumb And Dumber To? is een opmerkelijk fenomeen, want wie zit er na zo?n lange tijd op een opvolger van een toch al bizarre ?guilty pleasure? te wachten? ??Het geestelijk beperkte duo Harry (Jeff Daniels) en Lloyd (Jim Carrey) is niet ver gekomen in het leven. Na een grap waar Lloyd twintig jaar voor uittrekt, gaat het dommige duo samen op pad, omdat Harry net ontdekt heeft dat hij een tienerdochter heeft. Dat komt goed uit, want Harry is op zoek naar een donornier. Alleen loopt de roadtrip naar Harry's dochter (Rachel Melvin) niet zoals gepland???

Wrong Turn 6: Last Resort (2014)

Wrong Turn 6: Last Resort

In 2003 verscheen het snoeiharde ?Wrong Turn?. Deze film was niet bang om geweld en mutilatie in ongekuiste vorm in beeld te brengen. Dat was een verademing na glossy Hollywood-horror als ?I Know What You Did Last Summer? en de ?Scream? saga. Wat de

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. Inherent Vice

TOP 2. Whiplash

TOP 3. A Most Violent Year

TOP 4. Loin des hommes

TOP 5. Kingsman: The Secret Service

FLOP 1. Charlie Mortdecai

Recent verschenen interviews
Nieuwe serie: 1992
?Don?t mention the B-word.? Ruim 25 jaar moesten de Italianen wachten op 1992, een tiendelige politieke thriller die het verhaal vertelt van het grootste naoorlogse corruptieschandaal in de Italiaanse geschiedenis, gezien door de ogen van zes betrokkenen.

Terug naar Berlijn
Interview: Christian Petzold over Phoenix Een van de spraakmakendste films op het afgelopen IFFR was het Duitse WO II-drama Phoenix van Christian Petzold (1960). Over de Joodse Nelly die ernstig verminkt Auschwitz overleeft.

nu.nl - Film
Deze films gaan deze week in première
NU.nl recenseert een selectie van films die vanaf deze week in de bioscoop te zien zullen zijn.

Patrick Stewart heeft de hoofdrol in The Green Room
Acteur Patrick Stewart is gestrikt voor de hoofdrol in de film The Green Room.

Keanu Reeves baalt van gebrek aan grote rollen
Keanu Reeves vindt het jammer dat hij de laatste jaren minder wordt gevraagd voor grote films.

Meryl Streep stort zich op operazangeres
Meryl Streep gaat operazangeres Florence Foster Jenkins, beroemd om haar hoogmoed, spelen in een biopic van Stephen Frears.

Amerikaanse versie The Bridge keert niet terug
De Amerikaanse televisieserie The Bridge keert niet terug voor een derde seizoen.

filmnieuws.nu -
Dick Maas' griezelfilm Prooi wordt geestig en gruwelijk (ad)
Vandaag maakt Maas officieel bekend wie de hoofdrollen gaan spelen: Sophie van Winden (bekend uit de Leef! en de serie Overspel) en musicalster Julian Looman (een van de acteurs die de titelrol speelde in de musical Soldaat van Oranje). Van Winden speelt Lizzy, een dierenarts uit Artis die wordt ingeschakeld om de losgeslagen leeuw aan de banden te leggen. Looman speelt de rol van de cameraman Dave van de stadszender AT5.

Aandacht voor de profs tijdens Imagine (hollandfilmnieuws)
Voor de eerste keer gaat Imagine Film Festival een dag wijden aan de fantastische film van eigen bodem. Dat gebeurt tijdens een industriedag op vrijdag 17 april aanstaande in EYE. Tijdens deze dag worden er twee presentaties gehouden over nieuwe wegen van financiering en distributie van film. Deze worden gegeven door producent Joggem Simons en Wendy Bernfeld, oprichtster en managing director van Rights Stuff. Daarnaast pitchen enkele filmmakers hun nieuwe projecten.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
Timbuktu
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (3 stemmen)
F/MRT 2014. Drama van Abderrahmane Sissako. Met oa Ibrahim Ahmed, Toulou Kiki, Abel Jafri en Hichem Yacoubi. Sissako's superieure aanklacht tegen extremisme is zowel een klucht als een tragedie over de bezetting van het noorden van Mali door moslimextremisten. Elegante, rake scènes schetsen de hypocrisie en de wereldvreemdheid van de jihadi's die de bewoners treiteren met bizarre regels als niet voor je huis in de zon mogen zitten. Toch lijkt Timbuktu minder een protest tegen moslimextremisme op zich dan tegen de waanzin van elke vorm van extremisme. Het maakt de film sterker. Het verdriet van Timbuktu, zegt Sissako, is het verdriet van elk redelijk mens.

Durak
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (1 stemmen)
RUS 2014. Drama van Yuriy Bykov. Met oa Artyom Bystrov, Natalya Surkova en Darya Moroz. Tijdens een routineklus ontdekt een rechtschapen, principiële loodgieter dat een drukbevolkt flatgebouw op instorten staat. Hij wendt zich tot de plaatselijke autoriteiten, die zich in een feestzaaltje hebben verzameld om hun burgemeester in het zonnetje te zetten - de meesten zijn stomdronken. Yuriy Bykovs meermaals bekroonde Durak is een inktzwarte, cynische film; het verrotte fundament van de nog geen veertig jaar oude flat is de perfecte metafoor voor een door en door corrupte samenleving, waarin zelfverrijking en nepotisme aan de orde van de dag zijn en mensenlevens niet tellen.

Phoenix
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (3 stemmen)
D/POL 2014. Drama van Christian Petzold. Met oa Nina Hoss, Ronald Zehrfeld en Nina Kunzendorf. De Joodse Nelly overleeft Auschwitz, maar is zo verminkt dat ze plastische chirurgie nodig heeft. In de puinhopen van naoorlogs Berlijn gaat de nieuwe Nelly op zoek naar haar man Johnny. Ze vindt hem ook, maar hij herkent haar niet. Wel vraagt Johnny haar of ze zich kan voordoen als zijn vrouw, zodat hij Nelly's familiefortuin kan incasseren. Ongelooflijk uitgangspunt wordt moeiteloos geloofwaardig in dit aangrijpende WO II-drama van de Duitse regisseur Petzold. Met een weergaloze hoofdrol van Petzolds muze Hoss (dit is hun zesde samenwerking) als de door liefde en twijfel verscheurde Nelly.

Shaun het schaap: de film
cinema.nl 4.0 sterren
GB/F 2015. Animatie van Mark Burton en Richard Starzak. Sinds Shaun het schaap van een vrachtwagen viel in de met een Oscar bekroonde Wallace & Gromit-film A Close Shave (1995), kreeg hij zijn eigen tv-serie (sinds 2007), nu gevolgd door 'de film'. Daarin vertrekt Shaun naar de stad, waar hij - opgejaagd door een tirannieke dierenvanger - zijn boer terug moet zien te vinden, die zijn geheugen kwijt is. Een avonturenfilm pur sang, met tot in de puntjes uitgewerkte klei-animaties, waarin een hoop te grinniken valt.

Tussen 10 en 12
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (3 stemmen)
NL/B/F 2014. Drama van Peter Hoogendoorn. Met oa Ko Zandvliet, Elise van 't Laar, Raymond Thiry, Olga Louzgina en Cynthia Abma. De leden van een gezin krijgen een voor een slecht nieuws te horen, terwijl om hen heen het alledaagse leven vol trivialiteiten gewoon doorgaat. Peter Hoogendoorn verheft in dit deels autobiografische drama met tragikomische ondertoon stilte en leegte tot kunst. Terwijl een politieauto zich vult met personages en leed, blijven frames leeg achter. Het acteerwerk is over de hele linie sterk, maar vooral Elise van 't Laar en Raymond Thiry weten met slechts hun mimiek en lichaamshouding de kijker moeiteloos te boeien.

Le meraviglie
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (5 stemmen)
I/ZWI/D 2014. Drama van Alice Rohrwacher. Met oa Maria Alexandra Lungu, Sam Louwyck, Alba Rohrwacher en Monica Bellucci. Duits-Italiaans gezin, bestaande uit imker Wolfgang, zijn vrouw Angelica en hun vier dochters, leeft teruggetrokken op het Italiaanse platteland en verdient wat geld met de honing van de bijen. Persoonlijke, maar volgens schrijver/regisseur Rohrwacher niet autobiografische film over de rol van het landschap, de landbouw en de tradities. Met als middelpunt de jonge, debuterende actrice Maria Alexandra Lungu als oudste dochter Gelsomina, die ondanks haar twaalf jaren de meest volwassene van het gezin is. Winnaar van de Grand Prix (zeg maar: de op een na beste film) op het filmfestival van Cannes in 2014.

K.U.T-Site

Big Hero 6
Walt Disney Animation Studios probeert nog steeds uit de schaduw van zijn bastaardkind Pixar te kruipen maar dat lijkt maar in beperkte mate te lukken. Door het klassieke prinsessenrecept van Frozen kon de stud...

Xenia
Xenia presenteert zichzelf als ‘une nouvelle Odyssée Grecque’, met het woord ‘nouvelle’ in het knalroze op de poster geklad. Een queer roadmovie dus, met twee Albanese broertjes in...

Fifty Shades of Grey
Terwijl Amerika prat gaat op inkomsten van het vrouwelijke filmpubliek (en records verbreekt als ‘hoogste omzetcijfers ooit in het weekend voorafgaand aan de feestdag President’s Day’), zaait de ve...

Whiplash
Whiplash lijkt een traditionele feelgoodprent te zijn, eens te meer de keiharde weg naar succes als onderwerp hanterend, waarbij iemand de top bereikt met behulp van een inspirerende leerkracht. Het so...

Een vooruitblik op de Oscars van 2015
Het was alweer enige tijd geleden dat The Academy het overgewicht van zijn blanke, conservatieve leden liet blijken in de nominaties. De laatste jaren werden immers al vrij vaak films genomineerd die iets scherper of con...

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden