Filmrecensies
Cinemagazine

Filmsite, voor filmrecensies, previews, specials, bioscoop- en filmhuisagenda.

De Filmkrant
Internetversie van het filmblad met besprekingen van vrijwel alle in Nederland uitgebrachte films, video's en dvd's.

Kut Filmrecensies
Belgisch online filmtijdschrift met recensies van alle recente films van de cinema, met nieuwtjes en te verwachten films, filmaanraders op tv. Uniek aan de site is dat iedere film gespoild wordt dwz het einde wordt verklapt.

Cinemagazine
In Secret (2013)

In Secret

Toen Émile Zola in 1867 zijn roman 'Thérèse Raquin' uitbracht noemde men zijn werk pornografisch. Tegenwoordig zijn we veel gewend en is er ook meer voor nodig om ons rode oortjes te bezorgen. Regisseur Charlie Stratton nam een gok door de seks

Maps to the Stars (2014)

Maps to the Stars

Thematisch gezien zijn de films van de Canadese regisseur David Cronenberg van een consistent niveau. Het menselijke lichaam, de aftakeling ervan door het uitvergroten van gebreken en het gevaar van technologische vooruitgang zijn, enigszins kort door de bocht, terugkerende elementen in zijn films. Maar er is meer. Hoewel Cronenberg in zijn vroege carrière vooral als horrorregisseur werd gezien, heeft hij grotere verdiensten. Het oeuvre van de veelzijdige filmmaker is niet zo makkelijk in een hokje te stoppen. Cronenberg gaat eigenzinnig te werk, heeft maling aan conventionele genrevormingen en heeft het privilege zijn werk in eigen naam uit te brengen.

The Third Side of the River ? La tercera orilla (2014)

The Third Side of the River

Het komt vaker voor in films (en aannemelijk dus ook in het echte leven): mannen die een dubbelleven leiden en er meerdere vrouwen of zelfs gezinnen op nahouden. In ?The Other Woman? (2014) bijvoorbeeld, ontdekt Cameron Diaz tot haar schrik dat haar vriendje al lang met Leslie Mann getrouwd is. In jaren tachtig komedie ?Micki + Maude? (1984) moet Dudley Moore voorkomen dat zijn twee zwangere echtgenoten elkaar ontmoeten. Je merkt het al: met twee vrouwen een relatie onderhouden, dat moet verborgen blijven om pijnlijke situaties te vermijden. In de Argentijnse film ?The Third Side of the River? (?La tercera orilla?) gaat het er echter anders aan toe:

K.U.T-Site - TOPs en FLOPs
TOP 1. The Tale of Princess Kaguya

TOP 2. Winter Sleep

TOP 3. The Reunion

TOP 4. Boyhood

TOP 5. The Double

FLOP 1. Magic in the Moonlight

Recent verschenen interviews
Pijnlijke stilte
Fernando Eimbcke over Club Sandwich In het komische drama Club Sandwich van Mexicaan Fernando Eimbcke ziet een alleenstaande moeder ontzet toe hoe ze haar puberzoon verliest aan een vakantieliefde.

Verwaarloosde urban films
Programmeur Wijngaarde over het Urban Filmfestival Dit weekend vindt voor de eerste keer in Nederland het Da Bounce Urban Filmfestival (DBUFF) plaats, dat zich richt op films met een zwarte cast of regisseur. Op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam zijn meer dan 25 urban films te zien. Programmeur Reguillo Wijngaarde wil de urban film een prominentere plek geven in het Nederlandse filmlandschap. ?Onbegrijpelijk dat die films hier niet worden uitgebracht.?

nu.nl - Film
Anton Corbijn kan carrière niet sturen
Anton Corbijn is een alom gerespecteerde en veel bekroonde fotograaf, die de laatste jaren vooral werkt als filmmaker. Toch zegt hij dat het hem niet lukt om zijn carrière te sturen.

Martelfilm Ate de Jong verkocht aan Amerika
De nieuwe film van regisseur Ate de Jong, Deadly Virtues: Love. Honour. Obey., is verkocht aan zeker zes landen, waaronder de Verenigde Staten.

Nederlandse animatiefilm ingezonden voor Oscar
De korte animatiefilm A Single Life van Job Roggeveen en zijn studio Job, Joris en Marieke wordt komend jaar de Nederlandse inzending voor de Oscars in de categorie Best Animated Short Film.

Illegale filmdienst Popcorn Time groeit als kool in Nederland
De illegale tv- en filmstreamingdienst Popcorn Time is geïnstalleerd op 1,3 miljoen Nederlandse apparaten.

Film met Koert-Jan de Bruijn wint 48 Hour Project
De film These Dirty Words, met in de hoofdrollen Koert-Jan de Bruijn en Liza Sips, heeft de derde editie van het 48 Hour Film Project in Rotterdam gewonnen.

filmnieuws.nu -
Martelfilm van Ate de Jong verkocht aan Amerika (nu.nl)
De nieuwe film van regisseur Ate de Jong, Deadly Virtues: Love. Honour. Obey., is verkocht aan zeker zes landen, waaronder de Verenigde Staten. De martelthriller zal binnenkort ook te zien zijn in Duitsland, Australië, Nieuw-Zeeland, Canada en Scandinavië. Deadly Virtues vertelt over een koppel dat wordt overvallen door een sadistische indringer. In de film komt kinbaku voor, een extreme Japanse vorm van bondage. De thriller kreeg afgelopen week in Londen, waar hij werd vertoond op een festival, enthousiaste recensies en werd onder meer...

Nieuwe film Lisa Smit in première op NFF (welingelichtekringen)
De nieuwe film Forever After, waarin actrice Lisa Smit de hoofdrol speelt, beleeft zijn Nederlandse première op het Nederland Film Festival in Utrecht. De tragikomedie wordt voor het eerst vertoond op 25 september. Forever After is een portret van de generatie stuurloze afgestudeerde jongeren in Amsterdam. De film van de Britse regisseur Charlotte Scott-Wilson beleefde in juni al zijn wereldpremière op het prestigieuze Palm Springs International Shortfest in Californië.

Divers

Aanbevolen films, nu in de bioscoop - Cinema.nl
Boyhood
cinema.nl 5.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (26 stemmen)
USA 2014. Drama van Richard Linklater. Met oa Ellar Coltrane, Patricia Arquette, Ethan Hawke en Lorelei Linklater. Tijd speelt een hoofdrol in het werk van regisseur Linklater. Hij maakte films die zich afspelen in realtime (Tape) of 24 uur (Dazed and Confused) en liet personages terugkeren in meerdere films. Boyhood is een logische volgende stap. De opnames van dit ultieme coming of age-drama, over de schooljaren van een heel gewone Amerikaanse jongen, duurden twaalf jaar. Tussen 2002 en 2014 kwamen cast en crew jaarlijks samen om een nieuw hoofdstuk te filmen. Het resultaat, waarin we hoofdrolspeler Coltrane letterlijk zien opgroeien van snotneus tot volwassene, is een zeldzaam aangrijpende filmervaring. Juist omdat de grootse opzet zo bescheiden is uitgewerkt.

Maps To The Stars
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (1 stemmen)
CAN/USA/D/F 2014. Drama van David Cronenberg. Met oa Robert Pattinson, Julianne Moore, Mia Wasikowska, John Cusack en Carrie Fisher. Na de te eerbiedige boekverfilmingen Cosmopolis en A Dangerous Method keert Cronenberg terug naar zijn oude vorm met dit zwartkomische portret van de Hollywoodadel: een stel manipulatieve huichelaars wier persoonlijkheden en privélevens zijn geïnfecteerd door imago en marktwaarde. Dat ontdekt de 18-jarige Agatha (Wasikowska) die als ?klusjeshoer? aan de slag kan voor een actrice op haar retour (Moore). Broeierig en naar, maar ook Cronenbergs meest komische werk. Moore?s rol werd in Cannes bekroond.

Sin City: A Dame To Kill For
cinema.nl 4.0 sterren
USA 2014. Actiefilm van Frank Miller en Robert Rodriguez. Met oa Mickey Rourke, Jessica Alba, Josh Brolin, Joseph Gordon-Levitt en Rosario Dawson. Alweer bijna tien jaar geleden is het dat graphic novel-verfilming Sin City verscheen. Deze opvolger, zowel prequel als sequel, herhaalt hetzelfde glorieuze trucje: snoeiharde film noir-actie verpakt in glanzende zwart-wit beelden, met hier en daar een bloedrood accent. En de drie losjes met elkaar verbonden verhaallijnen, die respectievelijk gaan over wraak, wraak en wraak, staan wederom vooral in functie van de visuele pracht. Weinig verrassingen dus, maar het is allemaal net iets mooier en indrukwekkender dan in deel één.

Heli
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 4.0 sterren (6 stemmen)
MEX/NL/D/F 2013. Drama van Amat Escalante. Met oa Armando Espitia, Andrea Vergara, Linda González en Juan Eduardo Palacios. De jonge, doodgoeie Heli vindt een partij cocaïne in de watertank op zijn huis. Hij besluit het spul weg te spoelen. De volgende dag wordt de voordeur ingebeukt door mannen die gekleed gaan in politie-uniformen. Vader wordt zonder pardon neergeknald, Heli en zusje Estela worden afgevoerd. Mexicaan Escalante (Sangre, Los bastardos) schetst met deze indringende, aardedonkere wraakfilm een vreselijk beeld van zijn vaderland. Het geweld komt van alle kanten en is niet te stoppen. Alles en iedereen is corrupt. Het kwam hem op veel kritiek te staan, maar er was ook lof: in Cannes werd Escalante vorig jaar bekroond als beste regisseur.

The Homesman
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.5 sterren (5 stemmen)
USA/F 2014. Western van Tommy Lee Jones. Met oa Tommy Lee Jones, Hilary Swank, Miranda Otto, John Lithgow en Sonja Richter. Omdat hun echtgenoten te laf en egoïstisch zijn, werpt de alleenstaande pioniersvrouw Mary Bee Cuddy (Swank) zich maar op om drie dolgedraaide vrouwen naar de beschaafde wereld te brengen, waar ze beter verzorgd kunnen worden. Ze wordt daarbij geholpen door de opportunistische uitvreter George Briggs (Jones). The Homesman is een ongewone western die regelmatig van toon wisselt - van sentimenteel naar burlesk naar ronduit griezelig - maar altijd blijft boeien en gaandeweg zelfs gaat ontroeren.

Guardians of the Galaxy
cinema.nl 4.0 sterren
bezoekers 3.0 sterren (3 stemmen)
2014. Actie van James Gunn. Met oa Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Vin Diesel en Bradley Cooper. Marvels universum van superhelden krijgt een aangename uitbreiding met de Guardians, een groep intergalactische buitenbeentjes die bij toeval samenkomen om het kwaad bestrijden. Regisseur James Gunn blaast de ruimte-western nieuw leven in, brengt wonderlijke werelden en wezens fraai tot leven en voorziet zijn visuele spektakel van vaart, humor en een voortreffelijke soundtrack vol hits uit de jaren zeventig. Chris Pratt schittert als de charmante en grappige Peter Quill, een kruising tussen Han Solo en Indiana Jones. Vooralsnog de leukste blockbuster van de zomer.

K.U.T-Site

Lucy
Luc Besson heeft best al wat troep afgeleverd, als producent en scenarist zelfs nog meer dan als cineast. Soms - en dat is het geval bij de vergezochte thriller Lucy - is het echter genietbare troep.  ...

Guardians of the Galaxy
Als het kassucces Guardians of the Galaxy al ergens opvalt tussen de eenheidsworst aan comicverfilmingen, is het misschien omdat deze prent - eindelijk - een stuk minder ernstig wil zijn dan de soms bombast...

The Reunion
In 2009 verwierf kunstenares Anna Odell heel wat naambekendheid in haar thuisland Zweden met onder meer een gefakete zelfmoord als een soort performance. Net tijdens die periode vond een schoolreünie plaats waarop z...

Into the Storm
Er zijn maar een handvol rampenfilms waarvan we kunnen zeggen dat ze echt de moeite waard zijn om te bekijken. The Towering Inferno en A Night to Remember zijn twee van de weinige films die in dat rijt...

The Double
In The Double vertolkt Jesse Eisenberg een eenzame jongen die zo verlegen is dat hij voor de mensen in zijn omgeving zo goed als onzichtbaar lijkt. Wanneer een zelfverzekerde en charismatische dubbelganger op he...

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden